Alternátor, Startér,náhradní díly alternátoru a startéru

end-logo
Sdílejte:

 

ALTERNÁTOR A STARTÉR

pohon alternátoru, alternátor

ALTERNÁTOR

- elektrárna automobilu.
Nejen automobilu samozřejmě, je to primární způsob výroby elektrické energie
vůbec. V alternátoru dochází využitím základních fyzikálních poznatků k
přeměně kinetické energie, která je zde využita k roztočení vnitřní části -
rotor alternátoru – na elektrickou energii důležitou
pro provoz ostatních systémů automobilů.


ALTERNÁTOR – DÍLY

náhradní díly alternátoru, rozpad alternátoru

ALTERNÁTOR – princip

Alternátory jsou elektrické stroje – generátory, které mění energii
mechanickou v energii elektrickou při využití točivého magnetického pole.
Alternátor je zdrojem střídavého proudu a napětí, které má vyrábět s
frekvencí 50 Hz.

Základními součástmi pro výrobu elektrické energie jsou stator a rotor.
Při změně magnetického pole v okolí vodiče vzniká na jeho koncích napětí.
Stator je tvořen takovýmto vodičem smotaným do cívek, aby se ho tam vešlo co
nejvíce.. Rotor je potom magnet, který rotuje uvnitř dutiny statoru a
způsobuje změny magnetického pole v okolí statoru. Na statoru dochází ke
generování elektrického proudu. Tento způsob využití rotujícího magnetického
pole navrhl Nikola Tesla v roce 1882.
diody alternátoru, diodový můstek
Další v pořadí jsou diody alternátoru. Nebyly nutné, dokud se v automobilech
používalo dynamo, ale u alternátoru je na výstupu střídavý proud.
Potřebujeme jej přeměnit na stejnosměrný a k tomu potřebujeme tyto diody. V
roce 1960 vzrostla produkce levných diod, které mohly být použity a
alternátory vytlačily původní dynama.

regulátor alternátoru, regulátor napětíPo
zpracování v diodovém můstku máme stejnosměrný proud, ale to ještě nestačí,
protože alternátor generuje různé napětí v závislosti na otáčkách rotoru. Ty
zase závisí na otáčkách motoru a v elektrické síti automobilu by vznikalo
různé napětí a praskaly by nám žárovky. Na konci je tedy zařazen regulátor
napětí alternátoru. Součástka, která je zodpovědná za většinu poruch alternátoru v
provozu. Většinou si ji může vyměnit každý sám a není drahá.

Většina závad na alternátoru je jednoduše opravitelná.
Náhradní díly alternátoru, uhlíky,
regulátor, stator, diody jsou dobře dostupné.

 

STARTÉR

Pro uvedení motoru automobilu do provozu potřebujeme zařízení, které jej
roztočí a umožní nastartování cyklů. K tomu slouží startér, který pracuje
podobně jako alternátor, jen opačně. Mění elektrickou energii shromážděnou
zde v automobilu v akumulátoru/autobaterii na kinetickou energii a šikovně
ji použije na roztočení setrvačníku motoru.

startér

součásti startéru, náhradní dílyDÍLY
STARTÉRU

startér je tvořen elektromotorem, pastorkem, cívkou a novější typy
startérů převodovkou mezi elektromotorem a pastorkem – volnoběžka startéru.
Po sepnutí obvodu dojde k zasunutí jádra ovládací cívky, které pře vidličku
vysune pastorek a ten zapadne do ozubení setrvačníku. Elektromotor potom
roztáčí klikový hřídel přes setrvačník dokud motor auta už neběží sám. Po
rozpojení el. obvodu startéru se jádro cívky startéru vlivem síly vratné
pružiny vysouvá a přes vidličku zasune pastorek mimo dosah ozubení
setrvačníku.

Nejčastějšími závadami startérů jsou například: vadná cívka – nedochází
potom k ovládání pastorku, zničený pastorek ( volnoběžka) – poničené
ozubení, opotřebované uhlíky startéru – nefunkční el. motor, vadná ložiska
startéru – vůle v uložení rotoru. Všechny tyto závady jsou rychle
opravitelné, prodáváme náhradní díly
startérů
na většinu typů.

 

V
katalogu
najdete poměrně široký sortiment alternátorů a startérů
HELLA,
BOSCH, VALEO, DELCO REMY,
NIPPARTS

>> Náhradní díly alternátory a startéry Autoelektra – www.autoelektra.cz

Ohodnoťte článek


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: