Automobilové podvozky

end-logo
rám automobilu bez samonosné konstrukce

Sdílejte:

Typy moderních automobilových podvozků

Podvozek je kostra, na které drží všechny ostatní části vozidla. U většiny moderních vozidel má podvozek konkrétní registrační číslo, které zabraňuje krádežím a pomáhá tak potlačovat kriminalitu. Podvozek má v autě celou řadu funkcí, z nichž hlavní je nicméně potřebná mechanická opora. Jeho další významnou úlohou je odolávat statickému a dynamickému zatížení, které je při provozu vozidla běžné. Mezi tato zatížení patří:

• Váha karosérie, cestujících a nákladu

• Zkrut a namáhání vznikající při jízdě po nerovném povrchu

• Boční síly vznikající působením větru a odporu vzduchu

• Točivý moment motoru a převodovky

• Náhlé nárazy vzniklé v důsledku kolize

Podle typu a účelu vozidla se používá několik různých typů podvozku. Uveďme si pár příkladů.

Integrovaný podvozek

Jedná se vlastně o formu exoskeletu. Konstrukční prvky podvozku jsou sestaveny tak, aby tvořily tvar auta; do vnitřku kostry se pak montují vnitřní součásti vozidla. Tento typ je ideální pro menší vozidla a je také velmi oblíbený u sportovních vozů. Nabízí rovnoměrné rozložení zatížení, vysokou pevnost auta jako celku a tedy i vysokou míru bezpečnosti v prostoru pro cestující.

Podvozek na rámu

Podvozek na rámu je nejběžněji používaný typ podvozku. Má jej většina automobilů. Můžeme u něj rozlišit několik různých typů. Uveďme si některé příklady:

• Tvar C: nejoblíbenější ze všech typů podvozku. Jeho konstrukce je jednoduchá a spočívá v ohnutí ploché tyče do rámu ve tvaru „C“. Tento nosník probíhá po celé délce vozu.

• U-rám: velmi vzácně používaný typ podvozku. Má tvar klobouku tvořeného nosníky ve tvaru „U“. Většina konstruktérů přestala tento typ používat pro jeho malou pevnost.

• Komorový podvozek: je tvořen komorovými rámy, které jsou svařeny dohromady a tvoří kvádrový tvar.

Další typy podvozků

U některých těžkých užitkových vozů se používá podvozek na rámu v různém provedení pro větší nákladní kapacitu. Dobrým příkladem je kloubový podvozek. Ten sestává z podvozku na rámu v žebříkovém nebo komorovém provedení (tahač nebo kabina) a delšího podvozku v žebříkovém nebo páteřovém provedení. Tuto konstrukci najdeme jen u těžkých nákladních vozů, které převáží náklady o hmotnosti až 60 tun; záleží na předpisech platných v zemi, kde vozidlo jezdí. Pro toto uspořádání je typická tendence ke smyku, která může mít při nedostatečné zkušenosti řidiče fatální následky.

Auta určená pro převážení lehčích nákladů mají obvykle lehkou karosérii osazenou na rámu, zatímco auta určena pro prudké zrychlování a vysokou rychlost využívají spíše integrovaný podvozek, který nabízí vyšší pevnost a míru bezpečnosti.

Ohodnoťte článek


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: