Baterku likvidují především vysoké teploty. Proč tomu tak je?

end-logo

Sdílejte:

Je to známá věc. Akumulátorům obecně vadí extrémy. Přestože za ta léta, co se dávají do automobilů samozřejmě prošly nějakým vývojem, tak jsou stále náchylné na stejné věci. Není to jen obligátní mráz, ale třeba také velké horko. A že je právě toto v posledních horkých létech také tématem, není potřeba zdůrazňovat. Auta běžně stojí venku zaparkovaná na parném slunci a v mnoha případech s tím nic nenaděláme. Musejí to prostě přežít.

Horké letní dny jsou pro baterku smrtící

Vysoké teploty jsou pro baterie ještě nebezpečnější než mráz. Mnoho motoristů si to ale neuvědomuje. Pokud třeba vyjedou na dovolenou k moři a nechají někde auto stát na ostrém slunci, tak je to pro baterku to nejhorší, co může být. Dochází totiž k:

  • Velkému samovybíjení
  • Sulfataci

Pokud nevíte, co to znamená sulfatace, tak je to usazování síranu olova v olověných elektrodách. V praxi jde pak o to, že tento jev baterii ubírá na kapacitě. Tento problém se pak paradoxně nejvíce projeví v zimě. A právě proto si většina řidičů myslí, že mráz je ten největší problém.

Problém krátkých jízd, zimní starty a údržba

Autobaterie by měla vydržet bez problémů po dobu pěti let, ale většinou je to běžně i deset let. Je potřeba se o ni však náležitě starat. Aspoň jednou ročně ji třeba dobít, zejména před zimou. Určitě je pak potřeba ji dobít v případech, kdy víme, že jsme si nějakým způsobem vybili, např. zapomenutými rozsvícenými světly. Údržbu baterie zvládne každý trochu zručnější, ale samozřejmě, pokud se na to necítíte, můžete to nechat na mechanikovi v servisu. Aspoň by vám ji měl proměřit, abyste pak při pokusu o nahození studeného motoru nebyli překvapeni, že dneska nikam nepojedete.

Dobíjet baterii je o to potřebnější, pokud jezdíte pouze krátké trasy. V takovém případě totiž jednak často startujete, což baterii vybíjí a zároveň jedete krátkou trasu, při které se vám baterka zkrátka nezvládne dobít. Studené starty v zimě jsou pro nedostatečně nabitou baterii nejhorší z toho důvodu, že je také obtížnější nahodit motor. Děje se tak z důvodu tuhnutí provozních kapalin vlivem nízkých teplot. Startér v takovém případě musí překonávat větší odpor. V této souvislosti pochopitelně také roste proudový odběr z baterie. Akumulátoru rovněž vadí:

  • Úplné vybití
  • Nečinnost

Pokuste se vyhnout tomu, aby se vám akumulátor vybil úplně. Akumulátory sice mají ochranu, která je úplně na reálnou nulu vybít nedovolí, ale přílišné vybíjení jim nikdy nesvědčí. Baterce vadí také malý nájezd, nebo lépe řečeno nečinnost. Pokud jezdíte zkrátka svátečně, tak je dobré baterii nabít aspoň jednou za tři měsíce. Pro tyto případy existuje dokonce tzv. udržovací nabíječka, kterou lze k baterii připojit trvale, a ta se tak dobíjí průběžně.

Nová baterie do starších aut?

Máte starší auto a chcete kvalitní baterii? V takovém případě není rozhodně potřeba kupovat ty nejdražší na trhu. Ne proto, že by si to vaše starší auto nezasloužilo, ale protože je to zbytečné. Dražší modernější baterie jsou určeny do moderních vozů, například ty na gelové bázi. Moderní vozy mají vyšší nároky na odběr energie, a to zejména z důvodů, jakými jsou třeba start/stop systémy. Ve starším autě ale taková baterie nemá význam.

Nevíte-li co vybrat, nechejte si klidně poradit v autorizovaném servisu, kde mají i pro starší vozy katalogy autobaterií, které budou vašemu vozu vyhovovat nejlépe. Na starší vozy jdou navíc sehnat i v autorizovaném servisu za rozumné ceny.

Baterie a elektronika moderních vozů

Pokud měníte původní baterii ve vašem moderním automobilu za tzv. aftermarket, tak si dejte pozor na jednu věc. Mnoho řidičů o tom neví a bohužel o tom nemá ponětí ani mnoho servisů. Potom se stává, že nová baterie z aftermarketu nevydrží zdaleka tolik, co originál z fabriky. Moderní automobily totiž disponují battery managementem, proto je potřeba novou baterku do auta tzv. zakódovat.


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: