BOGE – SACHS Nivomat

end-logo

Sdílejte:

Automatické udržování světlé výšky

Automatické vyrovnávání světlé výšky vozu představil poprvé Citroen a propojený hydropneumatický systém tlumení a brzd je pro Citroen charakteristický. Podobný hydropneumatický systém tlumení byl v té době montován také do vyšších tříd Mercedes Benz. Jedná se ale o poměrně složitý systém trubiček po celém autě.

Citroen hydropneumatické pérování

Citroen hydropneumatické pérování

BOGE – Nivomat

V osmdesátých letech vyvinuli v BOGE systém, který slouží k udržování světlé výšky automobilu, ale je daleko jednoduší a kompaktní. Všechny díly – zásobník oleje, čerpadlo, přepouštěcí ventily jsou nepozorovaně uspořádány v tlumící jednotce. BOGE NIVOMAT byl poté montován do luxusních vozů Mercedesu, Volva, BMW..

Jak funguje NIVOMAT

NIVOMAT přepouští olej mezi dvěma nádobami. Jako čerpadlo používá jednoduchou komoru s pístem, který je poháněný samotným poskakováním vozidla.

Při pohybu karoserie směrem nahoru dochází k roztahování pístnice tlumiče a dutá pístnice čerpadla Nivomatu nasává olej z olejového zásobníku do komory čerpadla. Jakmile naopak dochází ke kompresi tlumící jednotky, pístnice tlumiče je zatlačena proti pístnici čerpadla až na úroveň, kterou vymezí nestlačitelný olej v komoře čerpadla. Jakmile je pístnice tlumiče vytažena na potřebnou světlou výšku vozidla, přes spirálovou drážku uniká olej a tlak v komoře čerpadla už dále neroste.

Přepouštěcí ventil

Jakmile dojde k odstavení vozidla a odlehčení nápravy (při vystoupení pasažérů), jednotka se s nižším zatížením nejdříve začne roztahovat a vůz se chvíli zvedá. Na pístnici čerpadla je přepouštěcí ventil, který po odhalení uvolní tlak s komory čerpadla a pohyb zastaví.

BOGE NIVOMAT - schéma samostavitelné jednotky

BOGE NIVOMAT – schéma samostavitelné jednotky

 

Nastavení Nivomat systému

Světlá výška vozu je závislá na samotné konstrukci jednotky. Nelze ji měnit. Na konstrukci Nivomatu se tak podílí výrobce vozidla. Výchozí světlá výška je potom nastavena buďto na světlou výšku vozidla se standardním podvozkem a nebo trochu níže. K dosažení požadované přednastavené světlé výšky potom Nivomat potřebuje 500 – 1500 metrů v závislosti na charakteru vozovky.

Přizpůsobení světlé výšky povrchu vozovky

Světlá výška Nivomatu je sice přednastavená konstrukcí tlumiče, ale na horším, nerovném povrchu dochází vlivem rychlejším cyklům čerpadla ke zvýšení světlé výšky až o 15 – 20 mm.

SACHS –  Nivomat

BOGE bylo převzato společností Mannesmann-Sachs a tak další vývoj tohoto systému zajišťuje SACHS

Produkce

V současné době probíhá výroba Nivomatu v Mannesmann-Sachs ve dvou továrnách. V Mnichově v Německu se vyrábí okolo 300 tis tlumičů ročně pro evropský a asijský trh.  Ve Florence v USA přibližně 750 tis. ročně pro americký trh.

Aplikace Nivomatu

Nivomat může být namontován do jakéhokoli vozu, kde to dovolí konstrukce. Klasický Nivomat byl kolem 65 mm silný. Co se týče orientace, tak může být vyroben k montáži pístnicí nahoru i dolů. V automobilech s malým rozsahem pérování rostou nároky na velikost komory čerpadla.

Jednotky se vyrábí ve všech designech

Verze Nivomat designu

Verze Nivomat designu

 Nová generace Nivomatu

Nivomat NG (New Generation) byl vyvinut kvůli požadavkům na zmenšení rozměrů jednotky tak, aby její aplikace mohla být co nejširší. Princip je tedy stejný, ale přepracováním designu dosáhli vývojáři menšího vnějšího průměru a tlumič má tak rozměry podobnější klasickým tlumícím jednotkám.

 

NG Nivomat - nová generace nivomatu

NG Nivomat – nová generace nivomatu

BOGE – SACHS Nivomat 5.00/5 (100.00%) 2 votes


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: