Bubnová brzda má stále svůj význam. Víte proč?

end-logo
Kotoučové a bubnové brzdy

Sdílejte:

Aktuálně většina vozidel využívá k brždění primárně kotoučové brzdy. Ty poprvé ukázal Jaguar na C-Type již v roce 1953 v rámci závodu Le Mans. Dnes jsou běžné na přední nápravě všech vozidel, odkud bubnové brzdy zcela vytlačily. Bubny se přesto stále hojně používají na zadních nápravách a mají také své výhody. Vyšší výbavy nebo prémiové vozy či výkonné automobily již ale přinášejí kotouče také na zadní nápravu. Pojďme se nyní na celou problematiku podívat trochu podrobněji.

Princip bubnové brzdy

Všechny automobily bez výjimky používají třecí brzdy. Mezi tento typ totiž patří jak bubnové, tak kotoučové brzdy. Bubnová brzda funguje tak, že brzdný buben je pevně spojen s nábojem kola. Pokud dojde k brzdění, tak rozpěrný mechanismus přitlačí brzdové čelisti na vnitřní plochu bubnu. Tím se vyvine brzdná síla.

Počátky brzdných systémů v automobilech

Možná byste netipovali, který výrobce jako první představil bubnové brzdy. Uvedeny byly automobilkou Maybach, a to roku 1901. Pravého předchůdce dnešní bubnové brzdy ale má na svědomí Louis Renault, a to jen o rok později. Ten původní koncept vylepšil.

Zajímavostí bylo, že bubnové brzdy se nejprve montovaly pouze na zadní nápravu. Důvodem byla obava inženýrů z toho, že by krizové brždění mohlo učinit vozidlo neovladatelné. Na přední nápravu je poprvé namontoval Mercedes-Benz v roce 1903 jako volitelnou výbavu a standardem se to stalo až ve dvacátých letech. Třicátá léta minulého století pak vynesla bubnové brzdy na vrchol, kdy je používaly jako špičkovou techniku závodní vozy Auto Union a Mercedes-Benz.

rezavé bubnové brzdy

rezavé bubnové brzdy

Používané druhy bubnových brzd

Vraťme se ale do současnosti. Nyní se bubnové brzdy používají v několika provedeních, které se liší komplexností své konstrukce a způsobem, jakým jsou uloženy brzdové čelisti a jak jsou tyto čelisti ovládány:

  • Simplex – jednonábežná brzda
  • Duplex – dvounábežná brzda
  • Servo – brzda se spřaženými čelistmi
  • Duo Duplex – dvounábežná obousměrná brzda
  • Duo Servo – brzda se spřaženými čelistmi obousměrná

Simplex je nejjednodušší varianta bubnové brzdy. Využívá náběžnou a úběžnou čelist. Rozpěrný mechanismus pro jejich ovládání je zde společný. Duplex je o něco sofistikovanější, obě čelisti jsou náběžné a každou ovládá samostatný rozpěrný mechanismus. Servo využívá dvojice spřažených náběžných čelistí, kde jedna je primární a druhá sekundární. Sekundární čelist je ovládána prostřednictvím rozpěrného čepu v závislosti na reakci uložení primární čelisti.

A nakonec jsou tady poslední dvě varianty, Duo Duplex a Duo Servo, které lze označit jako modifikace duplexu a serva. Jde o dvě variace dvounáběžné obousměrné brzdy. Vyznačují se oproti základním variantám až trojnásobným brzdným účinkem při jízdě na zpátečku.

Výhody a nevýhody bubnových brzd

Největším problémem bubnových brzd, což je také hlavní důvod, proč už dnes nejde o primární brzdný systém osazovaný na přední nápravu, patří jednoznačně teplota. Bubnová brzda je totiž uzavřený systém, který se jako takový špatně chladí, tudíž se rychleji zahřívá a při častém brždění přehřívá. Rychleji se tak dostaví tzv. vadnutí brzd. Vysoká teplota brzd totiž snižuje jejich brzdný účinek. Kotoučové brzdy mají mechanismus otevřený, a proto u nich dochází k přirozenému ochlazování proudícím vzduchem. Na druhou stranu se tak dostáváme k tomu, kde mají bubnové brzdy přece jen své výhody:

  • Do uzavřeného mechanismu (bubnu) nepronikají nečistoty
  • Mají vyšší životnost brzdového obložení
  • Snadno lze spřáhnout s ruční brzdou

To jsou také důvody, proč se i u moderních aut používají na zadní nápravě. Kotoučové brzdy občas vyžadují údržbu a výměnu, kdežto o bubnových brzdách na zadní nápravě při provozu vozidla řidiči ani nevědí. Navíc při brždění je nejvíce zatěžována přední náprava, na kterou si auto „čapne“, tudíž se přední kotouče na brzdném účinku podílejí nejvíce. U běžných osobních vozidel průměrných výkonů, není proto mnoho důvodů používat kotouče i vzadu


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: