Čím se liší sportovní auta od těch normálních

end-logo
Lamborghini Aventador technika

Sdílejte:

Podle všeobecného přesvědčení jsou sportovní auta jakési hračky pro milionáře. Má to reálný základ, protože auta tohoto typu nejsou vůbec levná. Jsou malá, ale stojí miliony. Při dnešním stavu ekonomiky si takové auto nemůže dovolit zdaleka každý. Mohutná akcelerace a skvělé brzdné systémy zkrátka přijdou draho. Kromě toho zde máme špičkové komfortní a bezpečnostní prvky, nemluvě o použitých materiálech. Průměrný sportovní vůz zrychlí na stovku za méně než šest sekund a dokáže jet na volnoběh rychlostí až 130 km/h. Zajímá vás, proč tahle auta jezdí tak skvěle? Tady najdete odpověď.

Výkonný motor

Většina sportovních aut má motor v zadní části, ale zpravidla hovoříme o motoru uloženém uprostřed. Hlavním důvodem k tomuto umístění je to, že zde je ve vozidle nejvíce místa. V případě nehody je to také bezpečnější. Motor je totiž chráněn v případě čelního nárazu. Motory jsou výkonné vidlicové šesti-, osmi-, dvanácti- a někdy dokonce šestnáctiválce.

Jejich výkon může na horní hranici dosahovat i více než 1000 koní. Ten umožňuje dosahovat vysokých rychlostí a zároveň napájet spoustu nejrůznějšího příslušenství, které v těchto modelech nacházíme. Motory jsou zpravidla konstruovány a vyráběny z extrémně lehkých a pevných materiálů, jako je hliník či titan, které dále zlepšují poměr hmotnosti a výkonu. Jsou to zázraky moderní techniky, které polykají palivo v množství, které by stačilo i letadlu.

Aerodynamika

Sportovní auto má především udělat dojem. V ulicích vždy způsobí pozdvižení, kolemjdoucí si ho fotí a i jiní řidiči zpomalí, aby si ho prohlédli. A právě tyto křivky jsou hlavním klíčem k výkonu. Elegantní křivky zajišťují nízký odpor vzduchu, takže auto může volně jet. Velmi výkonná auta konstruovaná bez ohledu na proudění vzduchu se mohou snadno vznést a způsobit smrtelnou nehodu.

Aby k tomu nedošlo, věnují konstruktéři spoustu času testům v aerodynamickém tunelu, aby dosáhli požadovaného tvaru s dokonalými aerodynamickými vlastnostmi. Všimněte si spojlerů na zadní části karosérie. Spousta lidí si myslí, že jsou tam jen pro parádu. Ve skutečnosti ale pomáhají udržovat auto na silnici a využívají k tomu dynamický princip křídla. Napomáhají také k vyššímu brzdnému výkonu.

Špičkový systém zavěšení kol

Systém zavěšení kol u těchto aut nemá konkurenci, pokud jde o komfort a bezpečnost jízdy. Díky lepšímu systému zavěšení kol může jet auto rychleji než běžný vůz. Nerovnosti vozovky mohou ve vysoké rychlosti způsobit i vážnou nehodu nebo auto vážně poškodit. Proto bývají sportovní vozy vybaveny těmi nejdražšími systémy odpružení, které zajišťují stabilitu vozu.

 


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: