Co je potřeba zkontrolovat, když se vám přehřívá motor?

end-logo

Sdílejte:

Moderní vozy mají dostatečně dimenzovaný chladící systém, proto se už nestává to, co jsme znali ještě v 90. letech, kdy motor tzv. „vařil“ v případě přehřátí. Přesto se však také u moderního auta může stát, že stoupne teplota motoru nad povolenou mez. Zpravidla to ale značí nějakou poruchu, nikoliv stav, který vyplynul z běžného provozu.

Příčiny přehřátí motoru u moderních vozů

V dnešní době často v moderním voze nenajdete ani ukazatel teploty motoru. V některých případech jej nahrazuje ukazatel teploty chladící kapaliny. A jaké jsou tedy nejčastější příčiny, když se motor moderního automobilu přehřívá? Může to být třeba:

  • Přetlak v chladícím systému
  • Únik chladící kapaliny
  • Selhání klínového řemene
  • Vada termostatu

Přetlak v systému chlazení je většinou snadno odstranitelná závada. Vznikne tehdy, pokud správně netěsní víčko vyrovnávací nádobky. Může být třeba jen špatně dotažené. Motor se pak kvůli tomu přehřívá. Další častou příčinou je únik kapaliny z chladícího systému. Poznáte to poměrně jednoduše, když se vám pod autem na parkovišti dělají loužičky. Důvodem může být prasklá hadice nebo jiná netěsnost chladícího systému. Známkou netěsnosti je pochopitelně také viditelný úbytek chladící kapaliny v nádobce.

U vozů, které mají vodní pumpu poháněnou klínovým řemenem, může dojít k jeho opotřebení. Klínový řemen pak v lepším případě prokluzuje, což má vliv na degradaci účinků chladícího systému. Prasklý klínový řemen je v případě pohonu vodní pumpy pak vážná závada, protože může dojít k rychlému přehřátí motoru a velkým škodám na agregátu.

Samozřejmě může jít v neposlední řadě také o pouhou vadu čidla, které kontroluje teplotu motoru, resp. chladící kapaliny. Pokud nejsou zjevné žádné jiné příčiny závady na vozidle, je to tedy pravděpodobně pouze špatný odečet teploty.

Další příčiny přehřívání

Zejména u starších vozidel se můžeme setkat ještě s dalšími obvyklými jevy, které mohou mít nakonec za následek přehřátí pohonné jednotky. Jedná se zejména o:

  • Ucpaný chladič
  • Špatné těsnění pod hlavou válců
  • Prasklá hlava válců

Chladič může být za dobu provozu staršího vozidla zanesen nečistotami, které brání správné cirkulaci chladící kapaliny. To samozřejmě vede k přehřívání. Je tady ale ještě jeden, mnohem závažnější problém, který starší auta může postihnout.

V lepším případě se jedná pouze o materiálovou degradaci těsnění pod hlavou válců, v tom horším je to prasklá hlava válců. V obou případech je potřeba rozebrat motor a buď budete měnit těsnění, nebo blok motoru. Je asi jasné, že v druhém případě je to nákladnější oprava. Problémy tohoto typu se nejčastěji projevují jednak úbytkem chladící kapaliny z nádobky a také bílým dýmem, který se line z výfuku. To se děje z důvodu odpařování kapaliny, která proniká do motoru přes špatné těsnění nebo prasklý blok. Z výfuku pak jde vodní pára charakteristická právě bílým dýmem.

 

Expanzní nádobka chladícího okruhu motoru

Expanzní nádobka chladícího okruhu motoru

Pokud se přehřeje motor

Za předpokladu, že se vám přehřeje motor, nesnažte se do něj dolévat studenou vodu do nádobky na chladící kapalinu. Může to pro vás skončit špatně, protože kapalina vře, v systému chlazení je přetlak a při otevření nádobky se ošklivě popálíte. Je potřeba nechat motor prostě vypnout a vychladnut. U moderních aut je dokonce pojistka, která nenechavcům zabrání otevírat nádobku v případě přetlaku v chladícím okruhu.

Prevence problémů s chladící kapalinou

Abyste předešli problémům s chladícím systémem, je zejména potřeba dolívat chladící kapalinu takového typu, jakou doporučuje výrobce. Také při doplňování je potřeba dodržet správné ředění s destilovanou vodou, je-li potřeba. U některých novějších vozů se kapalina běžně ani neředí. Pokud přesto dolíváte vodu, nezapomeňte na to, že tím klesá její mrazuvzdornost, což je třeba si uvědomit zejména před zimou.


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: