Co je třeba vědět o filtrech pevných částic v dieselových autech

end-logo
řez DPF filtrem

Sdílejte:

Jízdu auta umožňuje spalování paliva v motoru. Nejběžnějším palivem je diesel a benzin. Při spalování tohoto paliva vznikají saze, které jsou vypouštěny z výfuku. Předpisy pro ochranu životního prostředí přikazují, že tyto saze je nutno zachycovat a spalovat. K jejich zachycování slouží v případě dieselových aut filtr pevných částic. Filtr se po určité době naplní a pokud neprovedeme jeho vyprázdnění a regeneraci, pozbude účinnosti. Filtr z auta nikdy nedemontujte; jízda s vozidlem bez filtru pevných částic je nelegální. Demontáž filtru také v mnoha případech ruší platnost pojištění.

Jak zjistit, zda je filtr zanesený a proč

Filtr pevných částic má senzory, které měří průtok plynů. Dojde-li k zanesení filtru, rozsvítí se na palubní desce kontrolka se symbolem tlumiče se vstupním a výstupním potrubím a kulatými částicemi uvnitř. K zanášení filtru dochází zejména při krátkém pojíždění nízkou rychlostí. Pro krátké cesty se proto doporučuje používat benzinová auta; proto výrobci aut nabízejí auta do města s benzinovým motorem. Další významnou příčinou zanášení filtru je nedostatečný servis; při správném servisu motoru vydrží filtr až 150 000 km. Je velmi důležité používat oleje s doporučenými aditivy; tím výrazně snížíte riziko poškození filtru. Dieselová auta nejsou vhodná pro pomalou jízdu. Filtr trpí i při používání paliva nízké kvality.

Způsoby regenerace filtru pevných částic

Regenerace filtru pevných částic se provádí dvěma hlavními způsoby: pasivní a aktivní metodou. Při pasivní regeneraci probíhá spalování uhlíku při jízdě za vyšších teplot. Ve vysoké rychlosti se motor více zahřívá, což napomáhá spalování uhlíku a tedy i čištění filtru. Doporučuje se jezdit často rychlostí 50–80 km/h a tuto rychlost určitou dobu držet. Druhou možností je aktivní regenerace. Používá se u vozidel, která jen zřídka jezdí vyšší rychlostí. Systém funguje tak, že vstřikuje více paliva, které se vznítí a spálí tak zbytkový uhlík, čímž dojde k regeneraci filtru. Že tento proces probíhá, poznáte snadno – změní se zvuk motoru, spustí se chladicí ventilátory, zvýší se poněkud spotřeba paliva a volnoběžné otáčky a deaktivuje se start-stop systém.

Bezpečnostní opatření v případě, že se regenerace nezdaří

Někdy se může stát, že se regenerace ani jedním způsobem nezdaří. Zoufat si nemusíte, ale dovezte auto do servisu na prohlídku, abyste později neutratili mnohem více za výměnu různých dílů. Někteří odborníci dokážou filtr pevných částic regenerovat procesem tzv. nucené regenerace. Pokud se regenerace filtru nedaří, vyhledejte ihned takovouto odbornou pomoc.

 

DPF filtr mřížka

DPF filtr mřížka


banner pro vstup do katalogu MJauto
Co je třeba vědět o filtrech pevných částic v dieselových autech 5.00/5 (100.00%) 1 vote

Sdílejte: