Dvě svíčky na válec? Naprosto zbytečné

end-logo
na obrázku je motor Alfa Romeo Twinspark

Sdílejte:

Zapalovací svíčka je po dlouhá léta nedílnou součástí automobilů, pomocí které dochází k zapálení směsi zážehového motoru. To je asi skutečnost, která nikoho z vás nedokáže překvapit. Dále pak určitě všichni víte, že většina vozidel si vystačí pouze s jednou svíčkou na válec. Nicméně jsme se ale dříve mohli setkat s modely, které uplatňovaly zapalování dvěma svíčkami. Konkrétně se bavíme o technologii Twinparks od Alfy Romeo a další, nepříliš známé, Honda i-DSI. Rozhodli jsme se na tyto technologie, které jsou dnes vnímány spíše jako přežitek, zaměřit poněkud podrobněji.

Čtyřválec s osmi svíčkami

Oba dva zmíněné agregáty jsou čtyřválce, tudíž je jednoduchou matematikou dostaneme k počtu 8 svíček na jeden takový motor. Alfa Romeo s touto technologií získala celosvětové prvenství, když ji představila v kombinaci s modernizovanou řadou Alfa 75. Twinparks, čili dvoulitrový čtyřválec, v doslovném překladu znamená „dvojitá jiskra“, což perfektně vystihuje pravou podstatu motoru. Nezůstalo však jen u tohoto modelu. Vznikly totiž i menší kubatury 1.7 TS a 1.8 TS, které se objevily například v řadě Alfa 155 a nebo s nimi operoval také sedan Alfa 164.

Alfa si vždycky libovala v produkci sportovních modelů s velkým výkonem a skvěle vyřešenou dynamikou. To zřejmě bylo tím hlavním impulsem k vytvoření něčeho tak složitého, jako je motor se dvěma svíčkami na válec. Konstruktéři totiž začali vnímat jednu svíčku jako limitující faktor, se kterým vysokých otáček nedosáhnou, čili se toto řešení zdálo tou jedinou možnou variantou. V dnešní době už se ovšem možnosti výrazně pokročily, takže se tato skutečnost řešit i jinak (kupříkladu zvýšením přeskokového napětí na elektrodách svíčky).

Původní Twinparks v kostce

Úplně první model Twinparks tedy pracoval s osmi svíčkami, které se od sebe nijak nelišily. Ovládaly se pomocí dvou rozdělovačů pro čtyřválce, protože v té době samozřejmě ještě neexistovalo elektronické bezrozdělovačové zapalování, které by osm svíček ovládalo. Twinparsk pracoval pouze s osmi ventily a využíval půlkulovité spalovací prostory, které se v té době považovaly za výkřik moderny.

na obrázku je hlava motoru se dvěma svíčkami

Hlava motoru se dvěma svíčkami

Jak se to má s Hondou i-DSI?

Alfa Romeo samozřejmě nebyla jediným výrobcem, který se podobnou cestou rozhodl vydat. Kromě ní byly motory se dvěma svíčkami na válec k dostání i u japonské automobilové společnosti Honda, která jej využila pro motory řady L. Ty se využívaly výhradně pro pohánění první generace Hondy Jazz a sedanu City. Informace o zapalování dvěma svíčkami na válec je obsažena v označení i-DSI, což znamená „inteligent – dual sequentila ignition“.

Motory řady L šly naprosto proti dosavadním zvyklostem dané automobilky, protože využívaly pouze osmiventilovou hlavu válců s rozvodem OHC. Svíčky zde byly umístěny proti sobě, tedy diagonálně, což byl asi hlavní rozdíl oproti svíčkám v modelu Twinparks od Alfy. Jedna se nacházela u sacího ventilu a druhá byla umístěna vedle ventilu výfukového. Systém si kladl za úkol efektivnější řízení zapálení směsi ve válci. Dále měl systém předcházet riziku, které představovalo samozapálení.

Elektronika u zapalování měla na starost každou svíčku ve válci zvlášť, tudíž si jistě dokážete představit opravdu komplikovanou a spletitou mapu zapalování. Prvního zážehu se vždy dostala svíčka u sacího ventilu, kterou následovala svíčka druhá. K tomu však došlo s poměrně značným zpožděním. Motor tak vynikal rychlejším a dokonalejším prohořením směsi a vyšším tlakem ve válci.

Válce se dvěma svíčkami dnes?

Dnes už se tento způsob zapalování u moderních automobilů vůbec nepoužívá, za což vděčíme zejména přímému vstřikování benzínu a čtyřventilové technice, díky čemuž ani dvě svíčky do válce umístit nelze. Můžeme se tak s nimi setkat pouze v držení sběratelů, kteří rádi vzpomínají na staré časy, kdy se ještě člověk snažil s vývojem pokročit kupředu a využíval k tomu všechny různé prostředky.

 


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: