Firma Garret přichází s novinkou v elektrifikaci. Vyvíjí nové E-Turbo.

end-logo
Garret E-turbo

Sdílejte:

Firma Garret, která patří k nejslavnějším a neznámějším výrobcům turbodmychadel, přichází s převratnou novinkou v rámci začínající elektrifikující revoluce. Rozhodla se pro vývoj nové verze turba, kterému dala přezdívku E-Turbo. Firma zatím tají před veřejností téměř vše, co se této převratné novinky týká. Nicméně jedno je jisté. Půjde o první kombinaci výhod nejrůznějších technologií. Pojďme se tedy na to trochu podívat.

Elektrický kompresor

Podle některých tvrzení se už nové turbo objevilo v modelu Audi SQ7. Tento současný model sice turbodmychadla má, nicméně se jedná o dvě naprosto obyčejné verze dmychadel. Zařízení, které může vypadat jako elektrifikovaná novinka je ve skutečnosti elektrický kompresor, který je schopný eliminovat turbolag.

Turbodmychadlo

Správné současné turbodmychadlo by mělo obsahovat turbínu, jejíž lopatkové kolo je otáčeno pomocí výfukových plynů. Funguje na principu, kdy je kolo spojeno hřídelí s kompresorovým lopatkovým kolem. Toto lopatkové kolo vhání vzduch pod určitým tlakem do sacího traktu motoru.

V případě E-Turba vstupuje elektřina pomocí elektromotoru mezi obě lopatková kola. Jde o to, že není žádným způsobem napojený na výfukový systém a lopatkovým kolem otáčí pouze elektřina. Přišel s tím ředitel české divize firmy Garret, Libor Urbanec, neboť jedno z vývojových center firmy Garret se nachází v Brně.

Garret E-Turbo systém

Garret E-Turbo systém

Výhody E-Turba

Nové elektrifikované turbo bude jistě přínosem celému automobilovému průmyslu. Nese s sebou několik výhod, které si níže uvedeme. V rámci modelu Audi SQ7 obsahuje motor již zmíněný elektrický kompresor, který je schopný eliminovat turbolag. Turbolag je v podstatě prodleva, která vzniká při sešlápnutí plynového pedálu. Výhody elektřiny jsou v tomto případě tedy:

  • rychlejší roztočení hřídele dmychadla než u výfukových plynů

  • sběr energie výfukových plynů

Sběr energie výfukových plynů provádí elektromotor, který ji ve formě elektřiny ukládá do baterií mild-hybridního nebo plně hybridního pohonu. Tato uložená energie je nespornou výhodou a přínosem dnešní doby, ve které se neustále mluví o škodlivinách a emisích CO2.

Prototyp, na kterém se stále pracuje

Vypadá to velmi jednoduše že? Nicméně se v současné době zatím jedná jen o prototyp, na kterém se neustále pracuje. Na aplikaci této novinky do běžných aut si tedy ještě nějakou dobu (několik let) budeme muset počkat. Z toho důvodu nechce pravděpodobně firma poskytovat zatím žádné bližší informace, týkající se právě nových elektrifikovaných turbodmychadel. Není tedy jasné, jakým způsobem je elektromotor s hřídelí turbodmychadla spojen, a jak výkonná a efektivní tato inovace je.

Důvodem, proč firma nechce sdělovat žádné bližší informace, může být právě úpěnlivá práce na vývoji. Určitě se nejedná obyčejné o turbodmychadlo, neboť je jisté, že toto zařízení obsahuje kromě kompresoru a turbíny ještě nějaký díl. A právě o tom firma mlčí.

Zatím jen v Audi

Jediným automobilem, které toto nové turbodmychadlo má, je v současné době jen bílé Audi Q7, které se může pochlubit dvoulitrovým benzínovým motorem. V rámci vývoje nového turbodmychadla, jde o testovací model, na kterém se pracuje.

V případě motorového prostoru modelu V8 se nachází kolem malého řadového čtyřválcového motoru spousta místa. Nachází se zde také turbo, jehož kompresorová a turbínová část jsou od sebe vzdáleny více, než je obvyklé. Z toho lze tedy usoudit, že se plánuje aplikace do dalších verzí, nicméně to u tohoto modelu zatím není nijak potvrzeno.

Garret E-turbo

Garret E-turbo

Snaha přiblížit se současnosti

Na vývoji se pracuje a podle českého ředitele je jedním cílem přiblížit se ve vývoji současným rozměrům turbodmychadel, aby došlo ke snadnější aplikaci k motorům běžných elektrifikovaných aut:

  • klasické plug-in hybridy

  • i mild-hybridy

Je také pravděpodobné, že firma Garret přijde s touto převratnou novinkou na trh jako první. Během několika let se pak k novince dostanou automobilky. Zákazníci si tím pádem budou muset ještě nějakou dobu počkat.

48 voltová síť

48 voltová síť


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: