GM povrchová úprava brzdových kotoučů

end-logo
GM FNC brzdové kotouče

Sdílejte:

V  General Motors zavádějí novou povrchovou úpravu brzdových kotoučů. Tato povrchová úprava má výrazně prodloužit životnost kotouče a GM plánuje do roku 2016 pokrýt takto upravenými kotouči 80% produkce v USA.

Povrchová úprava, kterou v GM používají se nazývá FNC (ferritic-nitro carburizing). Navzdory názvu se ale nejedná o cementování, ale spíše o nitridování.

Feritická karbonitridace zlepšuje odolnost kotouče vůči odírání. Ve sloučeninové vrstvě dochází k výraznému zlepšení odolnosti vůči adhezívnímu opotřebení. Pronikáním dusíku do difúzní zóny dochází ke zlepšení odolnosti vůči únavě. Přidanou hodnotou tohoto procesu jsou minimální deformace díky krátkému procesnímu cyklu probíhajícího v oblasti fáze feritu.

slitiny železa a uhlíku

slitiny železa a uhlíku

Nízká teplota

Feritická karbonitridace probíhá při teplotě 525 – 625°C. Brzdové kotouče jsou po 24 hodin zahřívány v obrovské peci na přibližně 560°C. V peci je atmosféra bohatá na dusík a atomy dusíku pronikají do struktury materiálu kotoučů.

Pec na tepelnou úpravu brzdových kotoučů

Pec na tepelnou úpravu brzdových kotoučů

Odolnost kotoučů

Přestože je zušlechtěná vrstva brzdového kotouče silná pouhých 10 mikronů – desetina síly lidského vlasu, získává díky ní kotouč obrovskou odolnost vůči korozi a opotřebení. Technici s GM podrobují FNC kotouče všem možným brzdovým testům. SAE j2334 – cyklický korozní test, SAE J201, SAE J2928 – test tepelné odolnosti brzd, SAE J1247 – simulace zatížení v horách.

test kotouče po FNC úpravě

test kotouče po FNC úpravě

 

Snímek kotouče pod mikroskopem

Snímek kotouče pod mikroskopem

test korozní odolnosti brzdových kotoučů

test korozní odolnosti brzdových kotoučů

ukázka teplotní odolnosti brzdových kotoučů s FNC

ukázka teplotní odolnosti brzdových kotoučů s FNC

 

Ohodnoťte článek


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: