Jak často se má měnit vzduchový filtr?

end-logo

Sdílejte:

Doporučený interval výměny

Automobilky doporučený interval výměny vzduchového filtru stále prodlužují. Zatímco dříve bylo běžné měnit filtr po 10 tisících km, dnes je u VAG normální interval 60 tis a u GM někde dokonce 90 tis km.

Prodlužování servisního intervalu u rozvodů se dá vysvětlit teoreticky možným  zvýšením kvality konstrukce a materiálů kladek a řemenů, nebo prostě posunutím míry rizika z důvodu nalákání zákazníků na nižší servisní náklady. Interval výměny motorového oleje se prodlužuje z původních 6-10 tis km (6 tis při častých krátkých jízdách, kdy je olej významně kontaminován kondenzováním směsi) na dnešních 30 – 50 tis km, pokud samotný motor Longlife olejovou náplň dříve nespotřebuje. Vzduchové a olejové filtry žádnou revoluci ale neprodělali. Dělají se v podobných velikostech jako dříve a používaný filtrační papír je také stále stejný.

Zanášení vzduchového filtru

Vzduchový filtr se zanáší prachem samozřejmě v závislosti na množství prachových částic v prostředí, ve kterém automobil provozujete. I v čistém prostředí je ale poměrně zanesený už kolem 20 tis km. Kolem 50 – 80 tis km bude již spolehlivě ucpaný. Pokud se s autem pohybujete ve znečištěném prostředí – stavby, písek, prašné cesty, zanášení se urychlí.

Lehké znečištění vzduchového filtru

Lehké znečištění vzduchového filtru

znečištěný vzduchový filtr

znečištěný vzduchový filtr

znečištěný vzduchový filtr - Heavy duty filtr

znečištěný vzduchový filtr – Heavy duty filtr

 

 

 

 

 

 

 

extrémní zanešení vzduchového filtru

extrémní zanesení vzduchového filtru

Spotřeba, výkon a životnost motoru

U starších karburátorových motorů a motorů s jednoduchým řízením směsi je spotřeba paliva na stavu filtru výrazně závislá. Směs je při zaneseném filtru bohatá a z toho plyne vysoká spotřeba paliva a ztráta výkonu motoru.

U moderních sofistikovaně řízených vstřikovacích systémů není nárůst spotřeby tak pozorovatelný. Elektronika si s omezeným sáním vzduchu poradí. Stále ale přirozeně klesá výkon motoru a roste míra opotřebení motoru. S ucpaným vzduchovým filtrem vzniká v sání už příliš velký podtlak a vzduch může být nasáván mimo filtr – mezi jeho těsněním a boxem. Do motoru se potom s nepřefiltrovaným vzduchem dostane mnoho abrazivních částic.

Bezpečný interval výměny vzduchového filtru

Vzduchový filtr byste měli měnit podle jeho znečištění. Ne v závislosti na ujetých kilometrech. Ujeté kilometry slouží jen jako orientace pro kontrolu stavu vzduchového filtru. Někteří odborníci tvrdí, že by se měl filtr měnit už kolem 5 tis km a to společně s motorovým olejem. To je ale asi příliš časté pro většinu uživatelů. 10 tis km by měl být interval pro vozy v prašném prostředí a 20 tis km by měl být standard.

Fram, jeden z největších výrobců filtrů doporučuje interval pod 20t is km.

Fram doporučený interval výměny

Fram doporučený interval výměny

Jak často se má měnit vzduchový filtr? 3.44/5 (68.75%) 16 votes


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: