Jak často se má měnit vzduchový filtr?

end-logo

Sdílejte:

Doporučený interval výměny

Automobilky doporučený interval výměny vzduchového filtru stále prodlužují. Zatímco dříve bylo běžné měnit filtr po 10 tisících km, dnes je u VAG normální interval 60 tis a u GM někde dokonce 90 tis km.

Prodlužování servisního intervalu u rozvodů se dá vysvětlit teoreticky možným  zvýšením kvality konstrukce a materiálů kladek a řemenů, nebo prostě posunutím míry rizika z důvodu nalákání zákazníků na nižší servisní náklady. Interval výměny motorového oleje se prodlužuje z původních 6-10 tis km (6 tis při častých krátkých jízdách, kdy je olej významně kontaminován kondenzováním směsi) na dnešních 30 – 50 tis km, pokud samotný motor Longlife olejovou náplň dříve nespotřebuje. Vzduchové a olejové filtry žádnou revoluci ale neprodělali. Dělají se v podobných velikostech jako dříve a používaný filtrační papír je také stále stejný.

Zanášení vzduchového filtru

Vzduchový filtr se zanáší prachem samozřejmě v závislosti na množství prachových částic v prostředí, ve kterém automobil provozujete. I v čistém prostředí je ale poměrně zanesený už kolem 20 tis km. Kolem 50 – 80 tis km bude již spolehlivě ucpaný. Pokud se s autem pohybujete ve znečištěném prostředí – stavby, písek, prašné cesty, zanášení se urychlí.

Lehké znečištění vzduchového filtru

Lehké znečištění vzduchového filtru

znečištěný vzduchový filtr

znečištěný vzduchový filtr

znečištěný vzduchový filtr - Heavy duty filtr

znečištěný vzduchový filtr – Heavy duty filtr

 

 

 

 

 

 

 

extrémní zanešení vzduchového filtru

extrémní zanesení vzduchového filtru

Spotřeba, výkon a životnost motoru

U starších karburátorových motorů a motorů s jednoduchým řízením směsi je spotřeba paliva na stavu filtru výrazně závislá. Směs je při zaneseném filtru bohatá a z toho plyne vysoká spotřeba paliva a ztráta výkonu motoru.

U moderních sofistikovaně řízených vstřikovacích systémů není nárůst spotřeby tak pozorovatelný. Elektronika si s omezeným sáním vzduchu poradí. Stále ale přirozeně klesá výkon motoru a roste míra opotřebení motoru. S ucpaným vzduchovým filtrem vzniká v sání už příliš velký podtlak a vzduch může být nasáván mimo filtr – mezi jeho těsněním a boxem. Do motoru se potom s nepřefiltrovaným vzduchem dostane mnoho abrazivních částic.

Bezpečný interval výměny vzduchového filtru

Vzduchový filtr byste měli měnit podle jeho znečištění. Ne v závislosti na ujetých kilometrech. Ujeté kilometry slouží jen jako orientace pro kontrolu stavu vzduchového filtru. Někteří odborníci tvrdí, že by se měl filtr měnit už kolem 5 tis km a to společně s motorovým olejem. To je ale asi příliš časté pro většinu uživatelů. 10 tis km by měl být interval pro vozy v prašném prostředí a 20 tis km by měl být standard.

Fram, jeden z největších výrobců filtrů doporučuje interval pod 20t is km.

Fram doporučený interval výměny

Fram doporučený interval výměny


banner pro vstup do katalogu MJauto
Jak často se má měnit vzduchový filtr? 3.44/5 (68.75%) 16 votes

Sdílejte: