Jak zkontrolovat autobaterii

end-logo
kontrola napětí autobaterie

Sdílejte:

1. Pokud autobaterie není bezúdržbová, tzn, pokud to jde, otevřete ventily a doplňte hladinu elektrolytu destilovanou vodou na úroveň kontrolních zobáčků.

2. Připojte voltmetr na svorky akumulátoru a změřte napětí.

12,58V – 12,66V

Pokud voltmetr ukazuje hodnotu mezi 12,58 a 12,66 volty, je autobaterie plně nabitá a  v pořádku. U bezúdržbových autobaterií může být napětí trošku vyšší – 12,70V – 12,80V

12,70V – 12,80V

Pokud se jedná o bezúdržbovou autobaterii, je to její normální „nabité“ napětí. U klasického akumulátoru se může jednat jen o zvýšené povrchové napětí akumulátoru po nějaké delší jízdě a nebo po odpojení od nabíječky. Zapněte třeba světla na dvacet sekund, napětí by poté mělo poklesnout na normální hodnotu.

11,5V – 12,5V

Autobaterie je vybitá a je nutné ji co nejrychleji začít dobíjet. Autobaterie se dobíjí proudem o hodnotě jedné desetiny hodnoty její kapacity. Takže 44Ah proudem 4,4A přibližně deset hodin. Zvýšením hodnoty dobíjecího proudu dochází k poškozování olověných desek akumulátoru. Krátkodobě, nebo občas je to akceptovatelné, ale pokud budete takto zrychleně dobít často, akumulátor vám nevydrží.

10,5V – 11,5V

Při tomto napětí je už akumulátor velmi vybitý. K nabíjení takového akumulátoru nemusí stačit levné nabíječky a je potřeba jej dobít co nejdříve. Autobaterie při tomto napětí degraduje.

0V  - 10,5V

Napětí pod 10,5V znamená že je akumulátor možná zničený. Při nízkém napětí dochází k sulfataci článků a akumulátor se ničí. Pokud byla baterie v tomto stavu déle, nenabijete ji už na původní kapacitu ani napětí asi..  Autobaterie s nulovým napětím je pravděpodobně zkratovaná. Autobaterii vyměňte za novou.

13V – více

Autobaterie s napětím vyšším než 13V vyvařená. Přebíjením (nabíjením vysokým napětím, nebo proudem) došlo ke  ztrátě vody a změně koncentrace kyseliny sírové v elektrolytu. Hladina elektrolytu v akumulátoru už bude pravděpodobně velmi nízká a olověné desky obnažené a zničené. Autobaterii vyměňte za novou.

Na bezúdržbovém akumulátoru chybí kontrolní otvory s ventily

Na bezúdržbovém akumulátoru chybí kontrolní otvory s ventily

 

Jak zkontrolovat autobaterii 4.67/5 (93.33%) 3 votes


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: