Jaké bylo pozadí vývoje airbagu? Přešlapy i zajímavosti

end-logo
airbag řidiče

Sdílejte:

Airbag je dnes neodmyslitelným prvkem pasivní bezpečnosti. Patent prvního airbagu se datuje už do roku 1952. Patentoval si jej Američan John W. Hetrick, který ale nedokázal patent uvést do výroby. Proč? Jednoduše to při někdejších technických možnostech nešlo realizovat.

První komerční airbagy

Po 17 letech tak zmíněný první patent pozbyl platnosti a Američan z něj nic neměl. Jeho nápad ale byl odrazovým můstkem dalšího vývoje. U zrodu komerční podoby airbagu byly firmy:

  • Breed Corporation
  • Eaton Yale & Towne Inc.

První jmenovaná svůj výzkum postoupila Chrysleru a druhá Fordu. První vozidlo, které dostalo airbag, představil právě Ford, a to v roce 1971 a byl ve volantu. Nicméně jednalo se pouze o prototypy vozů, které se nedostaly do prodeje. První komerčně prodávané vozy s airbagem ve volantu přišly na svět v roce 1973 a nebyly od Fordu, jak byste dle uvedeného mohli očekávat. Objevily se v některých Chevroletech, tedy u koncernu GM.

Ford ale přesto neostrouhal a připsal si prvenství v airbagu spolujezdce ještě o rok dříve, tedy 1972. Měl jej Mercury Monterey. V tomto případě však šlo o příplatkovou výbavu. Teprve Porsche 944 Turbo z roku 1987 přineslo boční airbag také do základní výbavy, tedy o mnoho let později. V roce 1980 přišel na trh Mercedes-Benz S W126, který také jako první vůz v Evropě představil airbag řidiče.

airbagy v kabině automobilu

airbagy v kabině automobilu

Airbagy bez pásů?

Všichni asi víme, že airbag je bezpečnostní prvek, jehož správná funkčnost při dopravní nehodě je podmíněna tím, aby posádka vozu měla bezpečnostní pásy. Bez nich je naopak airbag potenciálně nebezpečný projektil. V USA to však jednu dobu viděli jinak. Bylo zde totiž běžné jezdit bez pásů, proto se automobilky snažily najít způsob, jak o tuto výsadu zákazníky nepřipravit i při použití airbagů.

Systém se nazýval ACRS (Air Cushion Restraint System), tedy ve volném překladu šlo o vzduchový vak jako zádržný systém. V roce 1974 vyvinula GM dvoustupňový airbag, který byl nabízen v modelech některých značek koncernu, jako je Buick, Cadillac nebo Oldsmobile. Systém však rychle vzal za své, protože airbagy bez pásů jednoduše bezpečnosti nepřispívají.

Nezájem o airbagy

Na sklonku 70. let, možná i vlivem neúspěchu ACRS, se mnohé americké automobilky od airbagu odvrátily. GM a Ford dokonce lobovaly u federální vlády, aby se airbagy používat nemusely. Pravděpodobně za tím ale byla především snaha o snížení nákladů na výrobu nových vozů.

Je však pravdou, že ani evropské automobilky v počátcích nebyly airbagu nějak zvlášť nakloněny. Mohlo to být ovšem celkově způsobeno tehdejším stavem bezpečnostních prvků běžného vozu. Tuhost karoserie a další pasivní prvky bezpečnosti zkrátka byly na mizerné úrovni, viděno dnešní optikou, a tak automobilky airbag považovaly jednoduše za článek v řetězci, který nic neřeší a pouze zvyšuje náklady.

na airbagy nikdy nepokládejte nohy

na airbagy nikdy nepokládejte nohy

Boční airbagy s velkým odstupem později

Až v době, kdy se začala výrazně zlepšovat tuhost karoserie a mělo vůbec smysl začít řešit takový konstrukční problém, jako je boční náraz, začala éra bočních airbagů. Boční náraz je celkově mnohem horší, než čelní a platí to z logiky věci konstrukce vozu samozřejmě dodnes. První boční airbag mělo BMW v modelu řady 5 E39, a to bylo až v roce 1995. Možná jste nevěděli, že boční airbagy jsou dvojího konceptu, který razí různé automobilky:

  • Ve výplních dveří
  • V bočnici sedadla

Proces aktivace a vystřelení airbagu při nárazu

Samotná aktivace airbagu musí být pochopitelně velice rychlý proces. Čidlo nárazu provede aktivaci airbagu za 0,025 sekundy. K účelu vystřelení airbagu slouží pyropatrony. Airbag je nafouknutý pouze po dobu 0,005 sekundy a za 0,080 sekundy se pak airbag opět vyprázdní, aby se člověk neudusil.


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: