Je přestavba na LPG stále výhodná? Záleží na okolnostech

end-logo
LPG instalace

Sdílejte:

Zejména v minulosti byla velice populární tzv. přestavba zážehového motoru na LPG. Jistě si mnozí sami vzpomínáte, že na LPG se hojně předělávaly také staré „stodvacítky“ či Favority. Tehdy výhradně amatérsky. Zážehový motor má totiž tu vlastnost, že nemusí nutně spalovat pouze benzín. Můžete jej provozovat na metan (zemní plyn, v automobilovém průmyslu známý jako CNG) nebo třeba právě na propan-butan, tedy LPG. Motory, které nejsou určeny k provozu na tato paliva od výroby lze takto provozovat právě po přestavbě.

Přestavby na koleně již jsou minulostí

Hlavní motivací k přestavbě samozřejmě vždy byla zejména cena. Je to dáno tím, že LPG není samozřejmě daňově zatíženo tak, jako benzín. LPG je zkapalněný ropný plyn a motor vám na něj dnes uzpůsobí řada renomovaných firem. Pryč je tak doba, kdy si to lidé dělali doslova sami na koleně. Je to samozřejmě dáno také vyšší složitostí celého zásahu v případě moderního pohonného agregátu.

Mapa LPG stanic ČR 2019

Mapa LPG stanic ČR 2019

Menší zájem?

V současnosti popularita přestavby na LPG již do značné míry opadla. Podílí se na tom více faktorů. Jedním z nich je samozřejmě již to, co jsme zmínili, že na přestavbu na koleně si dnes troufne už málokdo. Druhým a možná významnějším je ale skutečnost, že dnešní moderní motory využívají mnohem častěji přímého vstřikování, kde vyjde přestavba mnohem dráž. Pojďme se na aktuální situaci ale podívat postupně.

Koncepce přestavby na LPG u nepřímého vstřiku

Přestavbu na LPG často volíme v případě, vlastníme-li starší vůz a máme snahu ušetřit. Benzínový agregát starších automobilů obvykle využívá nepřímého vstřikování benzínu a je tak pro přestavby na LPG stále cenově dostupný. Přestavbu na LPG zde lze provést těmito způsoby:

  • Systém s centrálním směšovačem
  • Sekvenční vstřikování LPG

První varianta je však již z dnešního pohledu výlet do historie. Právě tento systém se ve velkém používal u „stodvacítek“, případně u vozů jako Škoda Favorit těsně po revoluci. Je totiž určen pro automobily, které jsou vybaveny karburátorem. LPG je přiváděno do sání motoru pomocí speciální destičky s otvory. Vstřikování plynu je zde řízeno krokovým elektromotorkem, který tak činí na základě údajů řídící jednotky LPG.

U nepřímého vstřiku se tak v současnosti používá druhá varianta, která už platí prakticky pro všechny automobily od druhé poloviny 90. let. Na každý válec motoru zde připadá jeden vstřikovač, který ústí do sání motoru. Hadičky pro vstřikování plynu se připojí ještě před benzínový vstřikovač, což se dělá vyvrtáním otvoru, do kterého přijde šroubení. Celé se to pak připojí k solenoidovému vstřikovači.

Koncepce pro benzínové motory s přímým vstřikováním

U přímého vstřiku se už můžeme pohybovat ve vyšších cenových hladinách okolo 60 – 70 tisíc korun za přestavbu. Týká se to prakticky všech motorů s turbem, jako například FSI. Existují také zde dvě možnosti:

  • Sekvenční vstřikování LPG
  • Vstřikování LPG v kapalné formě

Ano, jak jste si jistě všimli, tak také u motorů v přímým vstřikováním je možno použít sekvenční způsob, o kterém jsme psali před malou chvílí u nepřímého vstřiku. Musí se však částečně vstřikovat také benzín. Poměr je okolo 70 – 90 % LPG resp. 30 – 10 % benzínu. Poměry jsou různé dle typu použitého motoru. Důvodem pro nutnost vstřikování benzínu je potřeba chladit benzínové vstřikovače, není možné je uzavřít jako u nepřímého vstřiku, protože bychom je upekli. To je dáno koncepcí motoru.

Druhou možností, jak chladit benzínové vstřikování, je použít LPG v kapalné podobě. To pak dodávají přímo benzínové vstřikovače, a právě díky tomu jsou chlazeny. U této varianty se tak již nemusí do směsi LPG přidávat benzín, je zde tedy vyšší úspora paliva.

Testování bezpečnosti LPG Fifth Gear

Testování bezpečnosti LPG Fifth Gear


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: