Katalyzátory v moderních automobilech. Víte, k čemu který slouží?

end-logo
katalyzátor a svody

Sdílejte:

Všechny dnešní moderní automobily jsou vybaveny katalyzátory. Ty jsou součástí výfukového potrubí a není tam zdaleka jeden. Není to také záležitost posledních roků, ale už se můžeme bavit o desítkách let. V dnešní době se nicméně zvyšuje šílenství okolo produkce emisí a automobilky jsou nuceny splňovat stále přísnější kritéria. Systémy katalyzátorů a sofistikovanost jejich řešení se tak rok od roku rozrůstá.

Změna k lepšímu

Řekněme si na rovinu, je to dobře. Doba, kdy jsme dýchali v ulicích měst dvoutakty, ta je dávno pryč a nechceme se do ní nikdo vracet. První auta s katalyzátory se k nám dostala prakticky až po revoluci z dovozu. Byla to auta vůbec s prvními katalyzátory, které by dnes už vůbec emisní limity nedokázaly splnit.

Benzínové motory

Vývoj v případě benzínových motorů zahrnoval několik vývojových stupňů, ke kterým jsme se s rostoucími nároky na splnění emisních norem postupně dostali. Můžeme si je rozdělit takto:

  • Neřízený katalyzátor
  • Třícestný katalyzátor
  • Filtr pevných částic (GPF, OPF)

Neřízený katalyzátor je právě jedním z oněch prvních katalyzátorů, které se do výbavy vozidel montovaly. V benzínových motorech přišel jejich konec v Evropě poměrně záhy, a to v roce 1993 s nástupem normy Euro 1. Tu již totiž nedokázaly splnit. Jejich nevýhodou byla nízká míra účinnosti, což mělo souvislost s někdejšími motory s karburátory a řídícími jednotkami motorů, které s katalyzátorem příliš nespolupracovaly.

Třícestný katalyzátor umí rozložit oxidy dusíku (NOX) na dusík N2 a kyslík O2. Aby tato reakce mohla probíhat, musí mít spaliny proudící do katalyzátoru přesné složení. To zajišťuje tzv. lambda sonda, která posílá údaje řídící jednotce motoru. Na rozdíl od neřízeného katalyzátoru tak zde probíhá aktivní spolupráce mezi katalyzátorem (lambdou) a řídící jednotkou. Díky tomu je také účinnost podstatně vyšší. V Evropě je povinný katalyzátor s lambdou od normy Euro 1, ale některé vozy jej měly i dříve.

Filtr pevných částic je u benzínu novinka. Moderní benzínové motory s přímým vstřikováním totiž podobně jako diesely vypouštějí do určité míry saze, i když v mnohem nižších koncentracích. Přesto i benzín tak dnes má k odchycení těchto částic filtr.

DPF filtr BMW

DPF filtr BMW

Dieselové motory

U dieselových motorů se situace vyvíjela trochu odlišně. Zde se totiž s řízeným katalyzátorem trochu otálelo. Pojďme ale pěkně postupně:

  • Oxidační katalyzátor
  • Filtr pevných částic (DPF)
  • Záchytný katalyzátor (LNT)
  • Katalyzátor SCR (AdBlue)

Oxidační katalyzátor je neřízený katalyzátor, který mohly diesely na rozdíl od benzínů mít až do roku 2015. Sám o sobě tak stačil od normy Euro 2 do Euro 5. Jak je to možné? Dříve se totiž tlačilo hlavně na snižování emisí CO2, proto NOX u dieselu měly povoleny trojnásobný limit. Přesto některé diesely mají lambda sondu již od roku 2000, ale ta zde sloužila pouze k hrubému odhadu kouřivosti a u „vylítaných“ aut už přes silnou kouřivost sonda nedokáže realitu interpretovat správně.

Filtry pevných částic byly u dieselů zaváděny od roku 2000 do roku 2010, kdy se staly povinné. Filtr pevných částic je u dieselů mnohem důležitější než u benzínu. Nafta má totiž jiné charakteristiky hoření a produkuje více sazí. Jakmile je filtr plný, elektronika to pozná a zajistí spálení sazí přímo ve filtru.

Záchytný katalyzátor se objevil spolu s normou Euro 6.1, která zpřísnila dieselům limity NOX. Jde o řízený katalyzátor, který zde však není třícestný, jako je tomu u benzínu (zde by totiž nefungoval, kvůli chudší směsi spalované dieselem), ale právě záchytný. Výsledkem reakce v katalyzátoru je N2 a CO2.

Poslední novinkou je močovina

Katalyzátor SCR je vlastně alternativou předchozího uvedeného. Také řeší NOX v souvislosti s normou Euro 6.1, ale je sofistikovanější než záchytný katalyzátor (LNT). K reakci nedochází po zachytávání, ale plynule za rozprašování močoviny (AdBlue). Některé vozy ale mají jiná aditiva než močovinu. To je potřeba vědět, jinak při dolití nesprávného aditiva hrozí zničení motoru.


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: