Když selže klínový řemen. Jak tomu předcházet?

end-logo
Starý multidrážkový řemen

Sdílejte:

širší veřejnosti jsou v povědomí zpravidla výměny rozvodů, které jsou nutné z důvodu, aby se tzv. nepotkal motor. Selhání rozvodů ústí v nákladnou opravu motoru a u mnohých aut už se nemusí ani vyplatit. Kromě rozvodů najdete ale v motoru ještě jeden důležitý prvek a tím je klínový řemen, jinak také plochý řemen či chcete-li drážkový řemen. Ten se odborně nazývá řemen pohonu příslušenství, ale asi mu nikdo neřekne jinak, než „klíňák“.

Rizika spojená se selháním klínového řemene

Pokud dojde k selhání klínového řemene, tak se vám nebude především dobíjet baterie. Klínový řemen totiž pohání alternátor. V autě nebude fungovat okruh ventilace, tedy ani topení ani klimatizace, což už ale není tak krizová věc. Co naopak závažné je, to jsou případy u motorů s rozvodovým řetězem, kde se běžně pohání také vodní pumpa. Potom může logicky dojít k přehřátí motoru a jeho zničení.

U nových motorů to jde o to rychleji, že provozní teploty jsou posunuty o něco výše, než před nějakými 20 lety. Už to není 90 stupňů, ale okolo 105 stupňů celsia. Může se to zdát jako nepatrný rozdíl, ale nebezpečí rychlého přehřátí, když vypadne chladící okruh, je u motoru při 105 provozních stupních mnohem vyšší. Vyšší pracovní teploty jdou samozřejmě ruku v ruce s ekologickými nařízeními.

Důvody selhání klínového řemene

Selhání klínového řemene má samozřejmě několik příčin. Proto je dobré si je hned na začátek pojmenovat, abyste se jim při provozu vozidla mohli vyvarovat. Je to součástka za pár stokorun a proč kvůli ní řešit nějaký větší problém. Pozor tedy na:

  • Zanedbání údržby
  • Přirozené opotřebení

V naprosté většině případů to je kombinace přirozeného opotřebení ve spojení právě se zanedbáním údržby, což je asi vždy hlavní důvod. Mnozí na to prostě kašlou. Řemen se jednoduše ošoupe, jeho povrch se obrousí a začne ztrácet kontakt, nejčastěji s drážkovou řemenicí (ale jsou i další provedení).

Popraskaný multidrážkový řemen

Popraskaný multidrážkový řemen

Kdy je potřeba klínový řemen vyměnit?

V případě rozvodů motorů se obecně doporučuje interval 120 tisíc najetých kilometrů nebo 10 let. Na druhou stranu jsou to vše údaje obecné a vše se odvíjí od mnoha faktorů, jako je styl jízdy, tedy jak se k motoru chováte apod. Dané intervaly lze ale, a podotýkáme znovu, že obecně, vztáhnout také na klínový řemen. Každopádně se jedná o součástku, která by měla podléhat také pravidelným prohlídkám v servise po 30 tisících kilometrech. Pokud ale nejste úplní techničtí analfabeti, což věříme nejste, tak si nutnosti vyměnit řemen, nebo jej alespoň zkontrolovat, všimnete jistě sami. V praxi totiž poznáte nutnost výměny klínového řemene dvěma jednoduchými způsoby:

  • Poslechem
  • Vizuální kontrolou

Posloucháme a kontrolujeme

Právě zvuk by vás měl jako první upozornit na problémy s klínovým řemenem. Všímejte si především studených startů za vlhkého počasí, obvykle chladná vlhká rána. Pokud se po nastartování motoru ozývá pískání, tak je to znak, že řemen prokluzuje. To se zpravidla srovná, jakmile se motor trochu zahřeje a zbaví se zkondenzované vlhkosti. Je to ale znamení proto, abyste řemen překontrolovali. Měli byste to udělat i z těch důvodů, že prokluzující řemen neposkytuje dostatečné otáčky alternátoru, případně nepohání ideálně vodní pumpu. O důsledcích jsme si psali již výše.

Zde tedy přichází ke slovu vizuální kontrola. V souvislosti s obrušováním povrchu řemene může dojít v některých místech až k jeho roztřepení. Řemen nebývá nějak extra napnutý, proto obvykle nepraskne, ale v důsledku degradace materiálu se uvolní a tím ztratí kontakt s řemenicí. To je také často příčina prokluzu a souvisejícího pískavého zvuku. Všímejte si zejména po stranách klínových drážek, které mohou být provozním opotřebením již zeslabené. Varovat by vás měly také náznaky prasklin.


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: