JSTE ZDE: DOMŮ > Klasifikace a specifikace motorových olejů, Autodíly MJauto
Klasifikace a specifikace motorových olejů, Autodíly MJauto

Vhodnost motorového oleje pro konkrétní stroj, motor,
výměnný interval je charakterizována zařazením do viskozitní třídy dle SAE J 300
a mezinárodních výkonových klasifikací a specifikací motorových olejů nebo
případně požadavky a schváleními významných výrobců automobilů a motorů.
>> Viskozita motorového oleje <<
Viskozitní charakteristika
Viskozita je důležitou hodnotou charakterizující motorový
olej. Není to hodnota konstantní, neboť se mění v závislosti na teplotě. V
provozu motoru se výrazně mění teplota a pro zajištění co nejlepší funkce motoru
je výhodné, aby se viskozita měnila co nejméně. Závislost viskozity na teplotě
je vyjádřena viskozitním indexem a v praxi popisována viskozitní
charakteristikou dle normy SAE (Society of Automotive Engineers, USA), kde
hodnota s označením W charakterizuje vlastnosti oleje za nízkých teplot a
hodnoty bez označení garantují vlastnosti oleje za vysokých teplot.
Viskozitní klasifikace motorových olejů SAE J 300
Viskozitní třída SAE | Dynamická viskozita mPa.s v CS při teplotě °C max. | Mezní čerpatelnost viskozita mPa.s,°C | Kinematická viskozita při 100°C (mm2/s) | Dynamická viskozita při 150°C (mPa.s) | |
---|---|---|---|---|---|
min | max | ||||
0W | 6 200 při -35 | 60 000 při -40 | 3.8 | ||
5W | 6 600 při -30 | 60 000 při -35 | 3.8 | ||
10W | 7 000 při -25 | 60 000 při -30 | 4.1 | ||
15W | 7 000 při -20 | 60 000 při – 25 | 5.6 | ||
20W | 9 500 při -15 | 60 000 při – 20 | 5.6 | ||
25W | 13 000 při -10 | 60 000 při – 15 | 9.3 | ||
20 | 5.6 | 9.3 | 2.6 | ||
30 | 9.3 | 12.5 | 2.9 | ||
40 | 12.5 | 16.3 | 2.9 a) | ||
40 | 12.5 | 16.3 | 3.7 b) | ||
50 | 16.3 | 21.9 | 3.7 | ||
60 | 21.9 | 26.1 | 3.7 |
a) pro třídy SAE 0W, 5W a 10W
b) pro třídy SAE 15W, 20W, 25W a 40
Výkonová úroveň
Výkonovou úroveň motorového oleje charakterizují výkonové
mezinárodní klasifikace a specifikace. Tyto klasifikace a specifikace potom
umožňují použití oleje v konkrétním typu motoru s konkrétním výměnným
intervalem.
Běžně se pro výkonovou charakteristiku motorového oleje používají následující
klasifikace a specifikace:
ACEA | - | (Association des Constructeurs Européens d’Automobile, evropští výrobci automobilů), dříve označení CCMC (Comité des Constructeurs d’Automobile du Marché Commun) |
API | - | (American Petroleum Institute, USA) |
MIL-L | - | normy americké armády (používané i pro armády NATO) |
normy výrobců automobilů – např MB, MAN, VW atd. |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů – ACEA
Benzínové motory
A1 | - | motorové oleje s nízkou viskozitou a třením |
A2 | - | standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory |
A3 | - | vysoce výkonné motorové oleje pro moderní benzínové motory |
A4 | - | reservováno pro budoucí motory GDI |
A5 | - | motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlouženým intervalem výměny |
Naftové motory pro osobní automobily
B1 | - | motorové oleje s nízkou viskozitou a třením |
B2 | - | standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B3 | - | vysoce výkonné motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
B4 | - | motorové oleje pro naftové motory osobních automobilů s přímým vstřikem paliva |
B5 | - | motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlouženým intervalem výměny pro všechny typy naftových motorů osobních automobilů |
Naftové motory pro nákladní automobily
E2 | - | standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů |
E3 | - | motorové oleje vysoké kvality pro moderní naftové motory nákladních automobilů |
E4 | - | motorové oleje určené zejména pro naftové motory nákladních automobilů splňujících EURO 2 a EURO 3 spolu s možností extrémní-ho prodloužení intervalu výměny |
E5 | - | motorové oleje určené zejména pro naftové motory nákladních automobilů splňujících EURO 2 a EURO 3 spolu s možností prodloužení intervalu výměny (komplex testů ACEA a API) |
Výkonová klasifikace motorových olejů dle API
Benzínové motory
SA | - | neaditivované motorové oleje bez zvláštních požadavků na vlastnosti pro motory vyráběné v letech 1940-1950 |
SB | - | motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1950-1960 se zvýšenými požadavky na termooxidační, protikorozní a protioděrové vlastnosti |
SC | - | motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1964-1967 pracující při středním a částečně zvýšeném namáhání, podporující tvorbu úsad a korozi, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám, nízkoteplotním kalům, korozi, rezivění a opotřebení |
SD | - | motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1968 se zvýšenými požadavky na olej, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám, korozi, rezivění a opotřebení a proti nízkoteplotním kalům |
SE | - | motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1972 pracující za zvlášť nepříznivých provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a nízkoteplotním kalům, proti rezivění, korozi a opotřebení |
SF | - | motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1980 včetně motorů používajících bezolovnatý benzín, obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad |
SG | - | motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1989 pracující za zvlášť nepříznivých provozních podmínek, včetně motorů používajících bezolovnatý benzín, obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad |
SH | - | motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1994 pracující v nejnáročnějších provozních režimech za vysokých otáček motoru, s přeplňováním a s prodlouženými intervaly výměn |
SJ | - | motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1996 se zvýšenými požadavky (oproti API SH) zejména na odparnost a termooxidační stabilitu |
SL | ° | motorové oleje pro motory vyráběné od roku 2000 |
Naftové motory
CA | - | motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1940-1960, nepřeplňované, pracující s palivem s nízkým obsahem síry za mírných provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a proti korozi ložisek |
CB | - | motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1949-1964, nepřeplňované, pracující s palivem s vyšším obsahem síry za ztížených provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a proti korozi ložisek |
CC | - | motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1964-1970, nepřeplňované až mírně přeplňované, pracující v nákladních automobilech a traktorech za podmínek mírných až těžkých, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a nízkoteplotním kalům, korozi a rezivění |
CD | - | motorové oleje pro motory vyráběné po roce 1970, nepřeplňované až vysoce přeplňované, u nichž je důležitá vysoce účinná schopnost oleje potlačovat vznik opotřebení, koroze a vysokoteplotních úsad při používání paliva různých kvalit včetně vysokého obsahu síry, obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad |
CE | - | motorové oleje pro motory vyráběné po roce 1983, mírně až vysoce přeplňované, pracující ve ztížených podmínkách často při prodloužených intervalech výměn, obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad |
CF | - | (platí od roku 1994) nahrazuje klasifikaci CD, motorové oleje zejména pro terénní vozidla spalující paliva různé kvality |
CF-4 | - | motorové oleje pro moderní vznětové čtyřtaktní motory zejména americké konstrukce vyráběné od roku 1990 |
CG-4 | - | motorové oleje pro moderní vznětové čtyřtaktní motory zejména rychloběžné a americké konstrukce spalující palivo s obsahem do 0.5% síry a pro motory splňující emisní limity |
CH-4 | - | motorové oleje pro moderní vznětové naftové motory splňující emisní limity s prodlouženými intervaly výměn |
CI-4 | - | motorové oleje pro motory vyráběné po roce 2002 |
Starší specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů CCMC
Benzínové motory
G1 | - | platná od roku 1980, motorové oleje pro benzínové motory s normálním zatížením, odpovídá klasifikaci API SE |
G2 | - | platná od roku 1980, motorové oleje pro benzínové motory vyráběné po roce 1980, odpovídá klasifikaci API SF |
G3 | - | platná od roku 1980, lehkoběžné motorové oleje viskozitních tříd 5W-x, 10W-x pro benzínové motory vyráběné po roce 1980, odpovídá klasifikaci API SF s mírně vyššími požadavky |
G4 | - | platná od roku 1990, multigrádní motorové oleje pro benzínové motory vyráběné po roce 1989, odpovídá klasifikaci API SG |
G5 | - | platná od roku 1990, multigrádní lehkoběžné motorové oleje viskozitních tříd 5W-x, 10W-x pro benzínové motory vyráběné po roce 1989, odpovídá zhruba klasifikaci API SG s mírně vyššími požadavky |
Naftové (vznětové) motory pro osobní automobily
PD1 | - | platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované a nepřeplňované naftové motory osobních automobilů |
PD2 | - | platná od roku 1990, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované naftové motory osobních automobilů vyráběné po roce 1990 |
Naftové (vznětové) motory pro nákladní automobily
D1 | - | platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s normálním zatížením vyráběné v 60. a 70. letech |
D2 | - | platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s vyšším zatížením vyráběné po roce 1970 |
D3 | - | platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s nejvyšším zatížením s možností výrazného prodloužení výměnných intervalů tzv. SHPD oleje |
D4 | - | platná od roku 1990, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s možností prodloužení výměnných intervalů, nahrazuje specifikace CCMC D1, D2 |
D5 | - | platná od roku 1990, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s nejvyšším zatížením s možností výrazného prodloužení výměnných intervalů tzv. SHPD oleje, nahrazuje CCMC D3 |
Dvoudobé benzínové motory
API TA/JASO FA | - | málo zatížené dvoudobé benzínové motory mopedů a pod. |
API TB/JASO FB | - | vysoce zatížené středněobjemové dvoudobé benzínové motory skútrů a pod. |
API TC/JASO FC | - | vysokovýkonné, vysoce zatížené, vysokootáčkové dvoudobé benzínové motory motocyklů, zemědělské a zahrádkářské techniky a pod. |
ILSAC ° organizace severoamerických výrobců automobilů
GF-1 ° klasifikace API SH a další testy
GF-2 ° klasifikace API SJ a další testy
GF-3 ° klasifikace API SJ/SL a další testy
VW
500.00 | ° | oleje pro starší benzínové motory |
502.00 | ° | oleje pro benzínové motory se standardním intervalem výměny oleje |
503.00 | ° | oleje pro benzínové motory s prodlouženým intervalem výměny |
503.01 | ° | oleje pro speciální benzínové motory (AUDI) |
505.00 | ° | oleje pro naftové motory bez motorů používajících technologii °čerpadlo-tryska° se standardním intervalem výměny oleje |
505.01 | ° | oleje pro naftové motory používající technologii °čerpadlo-tryska° se standardním intervalem výměny |
506.00 | ° | oleje pro naftové motory bez motorů používajících technologii °čerpadlo-tryska° s prodlouženým intervalem výměny oleje |
506.01 | ° | oleje pro naftové motory včetně motorů používajících technologii °čerpadlo-tryska° s prodlouženým intervalem výměny oleje |
MB
229.1 | ° | multigrádní oleje pro motory osobních automobilů, odpovídá ACEA A3/B3 a další testy |
229.3 | ° | oleje SAE 0W/5W-X pro motory osobních automobilů, odpovídá ACEA A3/B3/B4 a další testy |
229.5 | ° | oleje SAE 10W/5W/0W-X se sníženou odparností a dalšími zvýšenými požadavky, odpovídá ACEA A3/B3/B4 a další testy |
227.0/1 | ° | oleje pro starší zejména nepřeplňované naftové motory nákladních automobilů |
228.0/1 | ° | oleje pro naftové motory nákladních automobilů se základním intervalem výměny, odpovídá ACEA E2 a další požadavky |
228.2/3 | ° | oleje pro naftové motory nákladních automobilů s prodlouženým intervalem výměny, odpovídá ACEA E3/E5 a další požadavky |
228.5 | ° | oleje pro naftové motory nákladních automobilů s výrazně prodlouženým intervalem výměny, odpovídá ACEA E4 a další požadavky |
Označení 227.0, 228.0 a 228.2 je pro monográdní oleje, označení 227.1, 228.1 a 228.3 je pro oleje multigrádní |
MAN
271 | ° | oleje pro starší naftové motory se základním intervalem výměny oleje |
M3275 | ° | oleje pro naftové motory s prodlouženým intervalem výměny oleje, odpovídá ACEA E3 a další testy |
M3277 | ° | oleje pro naftové motory s výrazně prodlouženým intervalem výměny oleje, odpovídá ACEA E4 a další testy |
VOLVO
VDS | ° | oleje °standard quality° pro naftové motory nákladních automobilů se základním intervalem výměny oleje, odpovídá cca ACEA E2, API CG-4 |
VDS-2 | ° | oleje °medium quality° pro naftové motory nákladních automobilů s prodlouženým intervalem výměny oleje, odpovídá cca ACEA E3, API CG-4 |
VDS-3 | ° | oleje °top quality° pro naftové motory nákladních automobil s výrazně prodlouženým intervalem výměny oleje, odpovídá cca ACEA E5, API CH-4/CI-4
|
Klasifikace a specifikace automobilových převodových olejů
Viskozitní charakteristika
Viskozitní klasifikace automobilových převodových olejů SAE J306
Viskozitní třída SAE | Maximální teplota při 150 000 mPa.s (°C) | Kinematická viskozita při 100°C (mm2) | |
---|---|---|---|
min | max | ||
70W | -55 | 4.1 | |
75W | -40 | 4.1 | |
80W | -26 | 7.0 | |
85W | -12 | 11.0 | |
80 | 7.0 | 11.0 | |
85 | 11.0 | 13.5 | |
90 | 13.5 | 24.0 | |
140 | 24.0 | 41.0 | |
250 | 41.0 |
Čísla jednotlivých tříd nemají vztah ani k nějaké fyzikální
veličině, ani k viskozitním třídám motorových olejů. Nelze také říci, že
převodové oleje zimních tříd není možné použít v létě a naopak. Podobně, jak je
tomu u motorových olejů, dělí se převodové oleje na jednostupňové a
vícestupňové. Jednostupňové jsou charakterizovány jednou třídou např. SAE 90.
Vícestupňové jsou označeny kombinací zimní a letní třídy např. SAE 80W-140.
Takto charakterizovaný převodový olej má potom při nízkých teplotách vlastnosti
oleje SAE 80 a při vysokých teplotách vlastnosti oleje SAE 140 (viz tabulka).
Výkonová úroveň
Pro označení výkonové úrovně převodového oleje se používá
klasifikace dle API (American Petroleum Institute, USA). Kromě této klasifikace
se používají k charakteristice výkonové úrovně převodového oleje ještě normy
významných výrobců automobilů a převodových ústrojí, např. MAN, VOLVO, VW, MB,
ZF a pod.. V kategorii olejů pro automatické převodovky se potom uplatňují normy
významných výrobců, např. GM DEXRON, Allison, VOITH, Ford Mercon, ZF.
Klasifikace převodových olejů dle API
GL-1 | - | neaditivované převodové oleje pro manuálně řazené převodovky a nízké namáhání |
GL-2 | - | neaditivované převodové oleje pro manuálně řazené převodovky a střední namáhání |
GL-3 | - | nízkoaditivované oleje pro manuálně řazené převodovky, pro středně těžké zatížení a soustrojí s kuželovými koly |
GL-4 | - | vysoceaditivované převodové oleje určené zejména pro mazání manuálně řazených převodovek, náprav s hypoidními převody s malým přesazením os mobilní techniky |
GL-5 | - | vysoceaditivované převodové oleje pro nejtěžší podmínky provozu, pro hypoidní převody s velkým přesazením os a pro převody s proměnným zatížením |
článek převzatý z www.valar.cz
