Máte starší auto a bojíte se kontroly emisí na STK? Víme, jak je snížit!

end-logo
emise automobilu

Sdílejte:

Je to již mnoho let, co je kontrola emisí součástí technické kontroly. Podmínky STK se navíc každým rokem zpřísňují. Pryč jsou tak doby, kdy kontrolou prošla auta, která na silnici už v podstatě neměla co dělat. Dnes se ale obávají i majitelé vozů, kteří mají auto relativně v pořádku, ale je už prostě starší. A obávají se zejména kvůli emisím. Tlak na snižování emisí u vozidel je totiž také rok od roku vyšší, a to se projevuje při kontrole emisí na STK.

K tomu všemu připočtěte to, že na emise se jde v rámci STK jako první, takže vozidlo, které neprojde emisemi, se ani nedostane ke kontrole technického stavu. Problém je pak třeba odstranit a máte na to obligátní měsíc. Obávat se vysokých emisí přitom nemusejí pouze majitelé dieselových motorů, kteří mají starý filtr pevných částic, který již nepracuje, jak by měl. Problém může potkat i majitele benzínových motorů s nepřímým vstřikováním, což je přitom v tomto směru nejméně problémová koncepce. Kde je tedy zakopán pes?

Nadměrná tvorba karbonu v motoru

V mnoha případech stojí za zvýšenými emisemi nenápadný viník, o kterém se moc často nemluví. Jde o zvýšenou tvorbu karbonu v motoru. Kvůli toho pak nemá motor optimální spalování, protože může dojít k úbytku komprese na některém válci. Karbonové sedimenty se nejčastěji vytvářejí z oleje, a to hlavně v případech, kdy olej neměníte dostatečně často.

karbonové usazeniny na ventilech

karbonové usazeniny na ventilech

usazeniny karbonu na ventilech

usazeniny karbonu na ventilech

Doporučené intervaly výměny oleje

Doporučení automobilek na četnost výměny olejové náplně, jsou běžně hodně optimistická. Často se setkáte s intervalem třeba 30 tisíc kilometrů. Když ale necháte olejovou náplň v motoru tak dlouho, tak:

  • Olej už nedosahuje optimálních vlastností
  • Může oxidovat, zvýší se těkavost
  • Zahřívat se na vysokou teplotu

Olejové náplně jsou obvykle navíc malé, takže se olej rychleji zahřívá. Moderní oleje mají nízkou viskozitu (SAE 0W-30), takže jsou lidově řečeno řidší, což v kombinaci s vysokou teplotou dále jejich viskozitu snižuje.

Řídký olej se potom může snadno dostat třeba do sání, kde nemá co dělat. Pokud máte starší auto bez turba, tak přes odvětrání klikové skříně, u motoru s turbem prosakuje olej jeho ložisky. V nejhorším případě může dojít k poškození kluzné vrstvy na povrchu válců, což je také v praxi nejnákladnější oprava.

usazeniny karbonu na pístech

usazeniny karbonu na pístech

Prevence je základ

Kvalita oleje nejčastěji trpí při krátkých jízdách, a to hlavně se vznětovým motorem. Proto pokud jezdíte často krátké trasy do pár kilometrů, měňte olej častěji. Je také dobré přidávat při tankování aditivum VIF, je jistě spoustě řidičům dobře známé. Mezi obvyklé chyby motoristů patří:

  • Řídí se long life intervaly
  • Podtáčejí motor
  • Používají nevhodný olej

Olej je dobré měnit aspoň po 15 tisících kilometrech (v závislosti na nájezdu a charakteru najetých kilometrů). Výrobce uvádí výměny oleje, které možná mohou platit pro nový motor a ideální podmínky provozu. V praxi však ideálních provozních podmínek nikdy nedosáhneme, nejezdíme jen dlouhé trasy, ale také krátké, které obecně motor snáší hůře. Také udržovat nižší otáčky lze doporučit pouze do doby, než se motor zahřeje, potom mu lze klidně naložit více. Informujte se také na to, jaký olej je pro vaše vozidlo ideální, ne vždy to musí být ten udávaný výrobcem.

Zbavujeme motor usazenin karbonu

Pokud má však motor najeto třeba 50 tisíc kilometrů na jednu náplň oleje (ano, i takové intervaly někdy automobilky doporučovaly), tak je už pravděpodobně třeba hasit problém s usazeninami karbonu. Ačkoliv v minulosti bylo potřeba pro tento úkon prakticky rozebrat postižené části motoru, což bylo v servisu samozřejmě drahé, tak dnes je situace jednodušší díky chemickým čističům. Přípravky na bázi polyetheraminu (PEA) pomohou uvolňovat karbonové usazeniny v motoru.


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: