JSTE ZDE: DOMŮ > různé články > Mercedes přichází s bláznivou novinkou. Vyvinul nejsilnější čtyřválec na světě.
Mercedes přichází s bláznivou novinkou. Vyvinul nejsilnější čtyřválec na světě.


V současné době je na světě hromada technologií, které se snaží ulehčit život. Technologický vývoj jde jednoduše dopředu a stejně tak je tomu i v oboru automobilním. V této oblasti nezahálí ani automobilový gigant Mercedes, který ve spolupráci se společností AMG, přichází s poněkud zvláštní novinkou. Novým čtyřválcovým motorem, který by se mohl stát nejlepším a nejvýkonnějším na světě. Pojďme se na to podívat.,
Bláznivá novinka
Mnozí o tomto novém vynálezu techniky hovoří jako o bláznivém nápadu a možná to tak opravdu působit může. Jedná se dvoulitrový čtyřválcový motor, který má výkon 310 kW, čímž převyšuje starý motor modelu M133 o 30 kW (41 koní). Tento zážehový přeplňovaný čtyřválec má kódové označení M139, a vznikl pravděpodobně z toho důvodu, aby se docílilo co největšího výkonu v menších autech. Jak už bylo zmíněno, s novinkou přichází automobilka Mercedes ve spolupráci se společností AMG. Půjde o nejvýkonnější čtyřválec německé značky, který byl kdy uveden do produkce.
Jak je to s výkonem
Důležité je samozřejmě zmínit se o výkonu a otáčkách, neboť to je u motorů tohoto typu to nejzajímavější. Výhodou tohoto nového dvoulitrového čtyřválce je to, že k sobě dostal nové turbodmychadlo Twin-Scroll.
Model M139 bude mít dvě verze. Díky možnostem, které turbodmychadlo motoru přidává, se výkon motor vyhoupne u první verze až na 285 kW (387 koní) při 6500 otáček/min, a u druhé verze na 310 kW (421 koní) při 6750 otáček/min. Nicméně maximální hodnota otáček je ukončena na čísle 7200. Točivý moment motoru má u první verze vrchol na 480 N.m při výkonu 4750-5000 otáček/minutu a u druhé verze 500 N.m při 5000-5250 otáček/min.
Turbodmychadlo a plnící tlaky
Jak je zřejmé, tak turbodmychadlo Twin-Scroll, budou obsahovat obě verze. Motor pracuje s kompresním poměrem 9,0:1 a podle Mercedesu se verzích budou lišit plnící atmosférické tlaky:
-
u první (standartní verze) nabídne tlak 1,9 baru
-
u druhé (S verze) nabídne tlak 2,1 baru
Auta s touto novinkou
Celé je to zatím ve stádiu vývoje, nicméně jakmile to vyjde, půjde o báječnou věc, která nebude chybět v žádném z lepších sportovních automobilů. Určitě by se to mělo objevit pod kapotou zajímavých modelů, ale také pod kapotou menších automobilů. Koneckonců, to byl jeden z hlavních záměrů, dostat extrémně vysoké výkony do malých automobilů. Můžeme se tedy těšit, že se objeví v modelech:
-
A45
-
CLA45
-
GLB45
Zda bude motor do všech těchto modelů instalován se uvidí časem, nicméně tiskové zprávy mluví jasně.
Vzhled a obsah
Samozřejmě je velmi důležité zmínit se o tom, jak takový nový dvoulitrový čtyřválec vypadá, kolik váží a co obsahuje. Existují diskuze o tom, že motor je těžký a tudíž automobil spíše zatíží. To se ale tohoto motoru vůbec netýká. Má totiž relativně malé rozměry a jeho hmotnost je rovněž poměrně nízká. Válce mají průměr 83 mm a zdvih je 92 mm. Celková váha činí kolem 160,5 kg, což je rozhodně méně než například u motoru v modelu V6.
Speciální díly
Je také důležité, zmínit se speciálních dílech, které dělají motor tím, čím je. Najdeme zde například:
-
nové klikové hřídele, ojnice a písty
-
přímé a nepřímé vstřikování
-
rozvody DOHC s 16 ventily
Samozřejmostí je čtyřventilová technika, která je schopna vyladit chod ventilů na obou stranách. To vše díky variabilní schopnosti nastavení zdvihů pomocí ventilů CamTronic.
Půjde o nejvýkonnější čtyřválec
S výrobou tohoto výkonného čtyřválce už se začalo. Veškerá výroba probíhá na výrobní lince v německém Affalterbachu. Jak už je u AMG zvykem, nad složením motoru dohlíží jediný pracovník, jehož jméno je tradičně zvěčněno na plastové krytce motoru. Osvědčí-li se tento čtyřválec, stane se nejvýkonnějším čtyřválcem, který kdy byl pro sériová vozidla vyráběn.
