Nejlepší motory roku 2019? Ukázal je magazín WardsAuto

end-logo

Sdílejte:

Letošní ročník ankety představující desítku nejlepších motorů se nesl v duchu různorodosti. Již tradiční anketa, tento rok ale přinesla opravdu zajímavé kousky. Je libo vidlicový osmiválec, čtyřválec s variabilním kompresním poměrem, nebo agregát s vodíkovými palivovými články? Všechno můžete mít. Přitom abyste si nemysleli, tak nejde jen o nějaký náhodný výběr motorů novináři, ale 34 aut bylo důkladně testováno redaktory WardsAuto po dobu 2 měsíců, kdy absolvovala řadu jízd v běžném režimu nasazení.

Různé vývojové směry

Dle tvůrců ankety právě celková různorodost vítězných motorů ukazuje, jak jsou dnes automobilky tlačeny do různých vývojových cest. Na jedné straně je to stále rostoucí tlak na snižování emisí, snižování spotřeby a celkovou ekologii provozu a elektromobilitu. Tedy zejména tlak ze strany byrokracie. Na straně druhé jsou tady zákazníci, kteří požadují nekompromisní řešení, které splní všechny jejich potřeby. Letos jsou v zastoupení tedy hned:

  • Čtyři elektromotory
  • Tři motory pro pick-up

Tedy naprosto rozdílné účely použití. Čtveřice elektromotorů je v anketě již druhý ročník po sobě, letos ale přibyla také trojice motorů, které najdou své uplatnění v pick-upech. V té souvislosti je dlužno dodat, že Wards 10 Best Engines je americká anketa.

Stálice, které nezklamou

Anketa WardsAuto, představující nejlepší motory, je tady už 25 let. Za tu dobu se v ní osmadvacetkrát objevil řadový šestiválec od BMW. To asi nebude náhoda, že ano? Nejnovějším přírůstkem v řadě je agregát B58. Má přepracovanou hlavu, kovanou klikovou hřídel a také zcela předělaný systém chlazení. Aktuálně jej sedlá nová X5. Vyznačuje se vysokou účinností, jde snadno do otáček, a přitom má vysokou kulturu chodu.

Sofistikovaný a sofistikovanější

S technickými schopnostmi se ukázala také Honda s Accordem Hybrid, který pohání dvoulitr i-VTEC v Atkinsonově cyklu. Spalovací motor je kombinován se dvěma elektromotory, díky čemuž jezdí za 5,8 litru na 100 kilometrů. Honda vše vyladila, a tak přepínání mezi spalovacím motorem, hybridem a čistým pohonem na elektromotory je naprosto plynulé.

Pokud jde o hybridy, tak nesmí chybět Lexus, zde s modelem UX 250h. Ten má rovněž jako Honda dvoulitr, který pracuje v Atkinsonově cyklu, ale zde je doplněn hned trojicí elektromotorů. Jak je u Lexusu zvykem, ty pomáhají nejen spotřebě, ale také působivému kontinuálnímu zátahu po sešlápnutí plynového pedálu.

Za svými japonskými kolegy se nenechal zahanbit ani korejský Hyundai, který si vydobyl v anketě hned dvě příčky, a to díky elektromotorům. Model Nexo pohánějí vodíkové palivové články, Kona EV má lithium-iontové baterie. První varianta nabízí elektromotor v kompaktním hávu, druhá pak především výkon. Další příčky zaujímají také:

  • Ford Mustang GT/Bullitt – osmiválec DOHC, objem 5 litrů
  • Infiniti QX50 – přeplňovaný čtyřválec DOHC s variabilním kompresním poměrem, objem 2 litry

Pick-up truck, jako specifikum amerického trhu

6,2 litrový vidlicový osmiválec Chevroletu Silverado, 3,6 litrový vidlicový šestiválec v Ramu 1500 a 3 litrový přeplňovaný vidlicový šestiválec Fordu F-150. To je ryze americký příspěvek do ankety. Ani jedno z těchto aut asi není právě určeno do úzkých uliček evropských měst, ale Amerika je v tomto prostě jiná. A v americké anketě nesmějí chybět ani tato monstra.

Přesto se však ukazuje, že i zde dochází k vývoji, který se snaží tyto pracanty udržet ve formě vůči současnému zelenému teroru, který na ně útočí ze všech stran. Silverado tak umí variabilně vypínat válce dle 17 vzorců chování a vyhodnocuje to osmdesátkrát za sekundu. Ram je zase mid-hybrid a Ford má přeplňovaný turbodiesel, který umí jezdit za 9 litrů na 100 kilometrů. 9 litrů ve full-size pick-upu? Neuvěřitelné.


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: