přehled zkratek

end-logo
Sdílejte:

ABS (Anti-Blocking System)

- Systém, který zabraňuje blokování kol. Díky němu zůstává vůz na každém povrchu v mezích fyzikálních zákonů i při intenzivním brzdění řiditelný. ABS automaticky reguluje brzdnou sílu kola na jednom nebo několika kolech vozidla při brzdění. Jakmile se některé kolo začne blížit stavu zablokování, systém tlak v brzdě kola až 16 krát za sekundu sníží a podle okamžitých podmínek zase zvýší.

Airbag

- Vzduchový ochranný polštář (vak), který zvyšuje ochranu řidiče a spolujezdce při dopravní nehodě. Systém je vybaven elektronickým senzorem, který reaguje na kritickou hodnotu zpomalení vozu. Jeho další součástí jsou pyrotechnické nálože vyvolávající při aktivaci chemickou reakci. Vzniklý plyn naplní ochranné vaky. Airbag chrání především krk a šíji. Hlava řidiče či spolujezdce se do airbagu ponoří, a tak se podstatně sníží riziko poranění o díly interiéru vozu.

AC (Air Condition)

- Klimatizace.

ACC (Adaptive Cruise Control)

- Tempomat; zařízení pro udržování předvolené rychlosti jízdy, využívané s výhodou zejména při jízdě po dálnici.

ADS (Adaptives Dämpfungssystem)

- Elektronicky řízený systém tlumení v závislosti na zatížení vozu.

ARI (Autofahrer Radio Information)

- Dopravní informace pro řidiče.

ASR, TC, TCS, ETC, EDS (Antrieb Schlupf Repelung, Traction Control)

- Protiprokluzový systém. Systém bránící protáčení hnacích kol např. při rozjezdu. Soustava ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung) automaticky reguluje velikost skluzu na jednom nebo několika hnacích kolech při rozjezdu či zrychlení. Zaznamená-li ASR prokluzování, dojde k přibrzdění prokluzujícího kola, popřípadě ještě k ubrání plynu. Na ledu nebo na štěrku se řidič vozidla vybaveného ASR může plynule rozjet i s tzv. „těžkou nohou na plynu“. Automobil je rovněž stabilnější v zatáčkách projížděných „pod plynem“. Systém ASR mohou mít pouze ty vozy, které jsou vybavené systémem ABS.

AT (Automatic Transmission), AG (Automatische Getriebe)

- Automatická převodovka.

CAN-Bus (Controller Area Network)

- Sběrnice dat elektronických řídících jednotek vozidla. Zajišťuje vzájemnou komunikaci mezi řídícími jednotkami. Na CAN-Bus je u moderních automobilů napojena prakticky celá elektronická soustava (například sledování otáček, vstřikování paliva, zapalování, katalyzátoru, ABS a další). Rychlým propojováním dat je dosaženo perfektní souhry všech elektronických komponentů. Řidiči jej rovněž ocení v celé řadě maličkostí, které zvyšují uživatelský komfort automobilů. Je to například automatické zamknutí vozu a vypínání vnitřního osvětlení po určité prodlevě, signalizace při zjištění problémů, ad. Další kontrolní funkce systému CAN-Bus se vztahují také k motoru, klimatizaci, tempomatu či bezpečnostním prvkům.

Climatronic

- Jednotka, která porovnává nastavený údaj o požadované teplotě s údaji mnoha čidel (teplota vzduchu na karoserii, na vstupu, intenzita slunečního svitu, teplota vzduchu v interiéru a na výstupu kanálu klimatizace). Podle nich pak reguluje topení nebo chlazení, odmrazování nebo odmlžování oken, nasměrování ventilace, intenzitu proudění vzduchu nebo vnitřní cirkulaci.

CPU, ECU

- Centrální řídící jednotka. Elektronické řídící jednotky ECU (Electric Control Units) jsou počítače s odpovídajícími pamětmi a procesory, které zajišťují chod jednotlivých funkcí automobilu. Jsou to například řídící jednotky motoru, posilovače řízení, airbagů, klimatizace, ABS, panelu přístrojů, imobilizéru, elektrické výbavy, komfortních funkcí, automatické převodovky a dalších. Koordinaci a vzájemné propojení zajišťuje sběrnice CAN-BUS.

CMR (Common Rail System)

- Systém vysokotlakého vstřikování paliva u vznětových motorů.

CDI

- Systém vysokotlakého vstřikování paliva u vznětových motorů vozů Mercedes Benz.

Crash Test

- Zkouška odolnosti karoserie čelním, bočním, přesazeným a zadním nárazem.

DOHC (Double Overhead Camshaft)

- Ventilový rozvod 2xOHC se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců.

EBV

- Elektronický rozdělovač brzdné síly mezi přední a zadní nápravu.

EDC (Electronic Diesel Control)

- Elektronická regulace paliva, určuje u vznětových motorů množství vstřikovaného paliva, počátek vstřiku, plnicí tlak vzduchu, zpětné vedení výfukových plynů a dobu předžhavování. Výsledkem těchto elektronicky řízených procesů je úspora pohonných hmot a nižší obsah emisí.

E-Gas, Drive By Wire

- Elektronické ovládání plynu E-Gas zajišťuje rychlejší, plynulejší a přesnější ovládání motoru. E-Gas přenáší pokyn řidiče v podobě sešlápnutí plynu na jednotku vstřikování , resp. zapalování a na servomotor škrtící klapky u vznětových motorů. Podle skutečného stavu jízdních odporů a možností je pak do motoru dodáno vždy jen optimální množství paliva. Elektronické ovládání plynu šetří pohonné hmoty, snižuje emise, optimalizuje výkon motoru a pomáhá korigovat případné nešetrnosti řidiče při přidávání plynu.

Electronic Throttle Control, E-Gas

- Elektronické ovládání škrtící klapky plynu.

ESP, VDC (Electronic Stability Program)

- Elektronické stabilizační zařízení pro kontrolu chování vozu v zatáčkách. V případě nutnosti, např. při smyku, koriguje nezávisle na řidiči směr a rychlost (zpomalení) jízdy a tak pomáhá stabilizovat začínající smyk. ESP dokáže podle natáčení volantu a rychlosti jízdy vypočítat optimální podmínky, za nichž by mělo vozidlo projet zatáčku. Jestliže elektronika zjistí, že vypočítané údaje neodpovídají skutečným, brzděním jednotlivých kol (aniž by však řidič ovládal pedál) převede vozidlo do odpovídajícího směru a stability. ESP tedy kontroluje chování vozu v každé situaci, a dává tak řidiči jistotu nejen na suché, ale i na mokré či zasněžené vozovce. Podle statistik by šlo každé desáté nehodě zabránit, pokud by byly všechny automobily vybaveny systémem ESP.

Fuzzy Logic

- Funkce Fuzzy Logic přizpůsobuje řazení automatické převodovky charakteru jízdy řidiče. Fuzzy Logic pozná, kdy řidič jede výkonným sportovním způsobem a dovolí vytáčet motor na vyšší otáčky Naopak při méně temperamentním ekonomickém stylu jízdy řadí automaticky v nižších otáčkách, aby se snížila spotřeba i hlučnost. Tento řadící program, který pracuje v závislosti na jízdním odporu, dokáže přizpůsobit řazení i jízdě do kopce, proti větru nebo s přívěsem.

GPS (Global Positioning System)

- Systém pro jízdní navigaci a určení polohy vozidla s velkou přesností dosahovanou pomocí stacionárních družic.

Imobilizér

- Zabezpečovací zařízení, které brání nastartování automobilu bez originálního klíče. Tento klíč má v sobě zabudovanou elektronickou jednotku, která vysílá tajný kód do imobilizéru. Kód vlastního klíče se nedá změnit, lze jej však uložit do libovolné řídící jednotky imobilizéru. Pro tento typ imobilizéru nejsou potřebné další manuální zásahy, při vypínání a zapínání zapalování je systém automaticky v činnosti.

Lambda, Lambda Sonda

- Kyslíková sonda, která kontroluje teplotu a složení spalin ve výfukovém systému. Spolu s katalyzátorem přispívá ke snížení množství škodlivin ve výfukových plynech.

LPG (Liquid Petroleum Gas)

- Plynné palivo pro zážehové spalovací motory.

MPI (Multi Point Injection)

- Vícebodové vstřikování paliva.

MSR (Motors Schleppmoment-Regelung)

- Protiprokluzový systém. Systém bránící protáčení hnacích kol na mokré nebo zledovatělé vozovce při intenzívním brzdění. Zajišťuje větší bezpečnost při jízdě na kluzkém povrchu. Točivý moment, který motor vytváří během zpomalování, automobil brzdí (tzv. brzdění motorem). Pokud řidič na kluzké vozovce podřadí nebo ubere plyn, může vinou příliš velkého točivého momentu dojít ke smyku. MSR rozezná tuto tendenci a točivý moment motoru sníží, takže hnací kola začnou opět pracovat. Při brzdění motorem na mokré nebo zledovatělé silnici tedy zůstává automobil s MSR plně řiditelný.

MT

- Mechanická ručně řazená převodovka.

OBD (On Board Diagnosis)

- Automatická palubní diagnostika.

OHV (Overhead Camshaft)

- Ventilový rozvod s vačkovým hřídelem v bloku motoru a ventily v hlavě válců.

PDC, PDS (Parking Distance Control)

- Signalizace vzdálenosti při parkování bezpečně varuje před překážkami, které nejsou vidět z místa řidiče. Senzory sledují při couvání vzdálenost překážek za vozidlem a na nebezpečí kolize upozorní přerušovaným zvukovým signálem, jehož frekvence se s přibližující překážkou zvyšuje. 30 cm od překážky přejde v souvislý tón. Senzory spolehlivě registrují nejen svislé stěny, ale i nízké patníky či vysoké obrubníky.

PDS (Pumpe-Diesel System)

- Systém vysokotlakého přímého vstřikování u vznětových motorů. Jeho prostřednictvím probíhá předvstřik i hlavní vstřik pod velmi vysokým tlakem, který může přesahovat až 200 MPa. Vlivem vysokého tlaku dochází k lepšímu rozptylu paliva, které se pak mnohem snadněji mísí se vzduchem. Díky PDS se zvyšuje účinnost spalování směsi, výkon a točivý moment motoru stoupají. Spotřeba a exhalace se naopak snižují.

Posilovač řízení (servořízení, servo)

- Elektrohydraulický posilovač řízení umožňuje řidiči pohybovat volantem minimální silou při všech jízdních režimech. Nedocenitelný je zejména při otáčení volantem při stání nebo popojíždění nízkou rychlostí. Účinek posilovače je řízen elektronicky a mění se v závislosti na rychlosti jízdy. Zajišťuje tak řidiči vysoký komfort ovládání automobilu, šetří palivo, pomáhá při projíždění pomalých zatáček, ale zejména při manévrování a parkování.

PTC

- Přídavný elektrický topný prvek řeší problém pomalejšího vyhřívání interiéru automobilů se vznětovým motorem, u nichž vzniká méně odpadního tepla a jejichž kapalina se zahřívá pomaleji. Teplota ve vozidle tedy také stoupá pomaleji. PTC po spuštění studeného motoru a zapnutí topení rychleji vyhřívá interiér a zejména v chladném období výrazně zkracuje dobu potřebnou k dosažení příjemné teploty v kabině.

RDS (Radio Data System)

- Systém zobrazující údaje o vysílači na displeji přijímače.

SOHC (Single Overhead Cramshaft)

- Ventilový rozvod s jedním vačkovým hřídelem v hlavě válců.

SPI (Single Point Injection)

- Jednobodové vstřikování benzinu.

SRS (Supplemental Restraint System)

- Systém ochrany cestujících nafukovacími vaky.

TD (Turbo Diesel)

- Přeplňovaný vznětový motor.

TDI (Turbo Diesel Injection)

- Přeplňovaný vznětový motor s přímým vstřikováním. Automobil vybavený TDI (Turbodiesel Injection) má motor vybavený přímým vstřikováním s elektronickou regulací, turbodmýchadlem a chladičem plnícího vzduchu. Palivo je v tomto případě vstřikováno pod vysokým tlakem přímo do spalovacího prostoru. Nasávaný vzduch, stlačen turbodmýchadlem a ochlazen v chladiči, se do spalovacího prostoru dostává přes speciální šroubovitý sací kanál. Tento systém má příznivý vliv na výkon motoru, spotřebu paliva a množství emisí.

Tempomat

- Zařízení pro udržování předvolené rychlosti jízdy.

UIS (Unit Injection Systém), PDE (Pumpe Diesel Einheit)

- Vysokotlaké vstřikování benzinu sdruženými vstřikovači, systém čerpadlo-tryska.

VTEC, VLEC, VANOS

- Proměnné časování a zdvih ventilů.

4WD, 4Matic, 4-Motion, 4×4

- Pohon obou náprav, pohon všech čtyř kol.

4WS (4 Wheels Steering)

- Řízení kol na obou nápravách, tedy i s natáčením zadních kol.


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: