O AUTOMOBILOVÝCH BRZDÁCH

end-logo
brzdovy-kotouc-trmen

Sdílejte:

CO JE TŘEBA VĚDĚT O AUTOMOBILOVÝCH BRZDÁCH

Brzdy patří k nejdůležitějším částem každého vozidla. Bez brzd je auto zkrátka nepoužitelné. Díky brzdám může řidič zpomalit nebo zastavit. Auto bez brzd pojede stále dál přesně podle druhého Newtonova zákona, který říká, že těleso zůstává v klidu nebo v pohybu, pokud na něj nepůsobí vnější síla. Brzdy působí silou v opačném směru a vozidlo tedy zpomaluje.

Jak brzdy fungují

Nejspíš si říkáte, jak je to možné, že stačí sešlápnout pedál v kabině a auto postupně nebo i najednou zastaví. Je to vlastně jednoduché. Fyzika nám říká, že pohybující se těleso má určitou potenciální energii, a jak určitě víte, energii nelze vytvořit ani zničit, nýbrž pouze usměrnit nebo převést jinam. Brzdy mění energii pohybu prostřednictvím tření na teplo. Tak prosté to je. Toto teplo je během zpomalování vozidla rozptylováno nebo přeměňováno na elektřinu. Energie vaší nohy je prostřednictvím kapaliny přenášena na brzdové obložení, které sevře kotouč brzdy a omezí tak jeho otáčení. Právě při tomto tření mezi kotoučem a obložením vzniká při brzdění teplo.

Typy brzd

U brzd rozlišujeme dva základní principy: brzdný mechanizmus a přenos síly. Pokud jde o brzdný mechanizmus, rozlišujeme brzdy kotoučové a bubnové. Ve většině malých aut se používají kotoučové brzdy, zatímco u středně velkých aut a malých nákladních vozů najdeme kombinaci kotoučových brzd vepředu a bubnových brzd vzadu. Velké nákladní vozy mají brzdy bubnové. Oba typy brzd poznáte snadno: kotoučová brzda má v disku kola lesklý kotouč, zatímco u bubnové brzdy je vidět buben válcového tvaru.

Co se týče přenosu brzdné síly, můžete brzdy rozdělit na mechanické, hydraulické a vzduchové.

1. Mechanické brzdy: síla je na kola přenášena pákou; tento princip se zpravidla používá u ruční brzdy.

2. Hydraulické brzdy: jde o nejspolehlivější brzdný systém. Síla je rovnoměrně přenášena na obložení prostřednictvím uzavřeného systému. Jedná se o uzavřený systém potrubí. Brzdy s posilovačem jsou zpravidla hydraulické brzdy s pumpou, která zvyšuje tlak brzdové kapaliny.

3. Vzduchové brzdy: používají se nejčastěji u těžkých vozidel. K přenosu tlaku na obložení je použit vzduch. Aby vzduchové brzdy fungovaly, potřebujeme kompresory, rezervní nádrže, zpětné ventily a pojistné ventily.

 

Odvzdušňování brzd

V hydraulických systémech se používají nestlačitelné kapaliny, které zajišťují rovnoměrný přenos tlaku na brzdové obložení. V některých případech může do systému vniknout vzduch, který tam poté tvoří bublinky. Vzduch je ale stlačitelný, takže se brzdná síla začne měnit na sílu kompresní, což vede k nižší účinnosti brzdového systému. K odstranění tohoto vzduchu je nutno provést odvzdušnění brzdy.

Protiblokovací systém

Nejspíš už jste viděli, jak auto začalo nekontrolovatelně klouzat poté, co řidič prudce sešlápl brzdu. Tento jev nazýváme smyk. Jeho příčinou je zablokování kol při prudkém sešlápnutí brzdy. Potlačit jej můžeme tak, že brzdy střídavě uvolňujeme a znovu aktivujeme. Auto tak hladce zastaví. Protiblokovací systém reguluje tlak na brzdové obložení tak, že jej střídavě přitlačuje a uvolňuje. Věřím, že i tyto stručné informace vám pomohou lépe porozumět vašemu autu.

 

Ohodnoťte článek


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: