Opravdu rychlý elektromobil? Přináší jej nový eTwinsterX

end-logo
AMG GLA 45

Sdílejte:

Společnost GKN v minulosti vyvinula systém pohonu všech kol Twinster, který se vyznačuje od ostatních systémů tohoto typu zásadním konstrukčním rozdílem. Nepoužívá totiž nápravový diferenciál, ale nahrazuje jej dvojicí aktivně ovládaných lamelových spojek na zadní nápravě.

Toto řešení je oproti variantě s diferenciálem lehčí a má rychlejší reakční dobu. Také je možno rozdělovat točivý moment na levé a pravé zadní kolo přímo prostřednictvím hnacího ústrojí. Tento systém byl poprvé použit v Range Roveru Evoque. Využívá jej ale také Ford Focus RS a rovněž třeba druhá generace Opelu Insignia s pohonem všech kol. Nyní se ukazuje, že Twinster má možná ještě větší budoucnost s ohledem na elektromobilitu.

Vstříc elektrické budoucnosti

Právě elektromobily a hybridy hýbou dnešním automobilovým světem, proto na to zareagovala také společnost GKN. Ta upravila výše zmíněný pohon pro použití v elektromobilech a říká mu eTwinsterX. Jeho nespornou výhodou je variabilita použití, protože lze využít pro:

  • Pohon jedné nápravy automobilu
  • Pomocný pohon připojované nápravy u varianty 4×4

Může tak sloužit jak samostatně u vozidel s pohonem pouze jediné nápravy, tak u čtyřkolek. Ostatně již v současnosti některé hybridy postrádají hnací hřídel zadní nápravy, protože mají umístěn elektromotor přímo na zadní nápravě.

Specifika pohonného ústrojí eTwinsterX

A v čem se tedy liší eTwinsterX od Twinsteru? Stále je zde samozřejmě dvojice lamelových spojek na zadní nápravě, lze tak využít funkce běžného diferenciálu, ale také samosvorného diferenciálu s vektorováním. Díky tomu je možno přesměrovat točivý moment na kolo, které má momentálně větší přilnavost, což je samozřejmě v náročnějším terénu velmi vítaná možnost. A nyní přicházejí na řadu odlišnosti, resp. to, co eTwinsterX má navíc. Je to zejména:

  • Trakční elektromotor
  • Dvoustupňová planetová převodovka

Elektromotor přímo pohání zadní nápravu právě za pomoci dvoustupňové planetové převodovky. A to je prvek, který dokáže výrazně zvýšit rychlost takového vozu. GKN uvádí hodnotu 250 km/h. Odstraňuje se tím vlastně bariéra, která brání elektromotorům dosahovat vysokých rychlostí, jelikož nemají vícestupňovou převodovku. Pro opravdu vysoké rychlosti by tak za běžných okolností elektromotor musel točit velice vysoké otáčky.

eTwinsterX

GKN eTwinsterX

Výkon a pozadí vývoje

Aktuálně je pohonné ústrojí ve fázi vývoje, kdy poskytuje 120 kW výkonu a na zadní nápravu dokáže předat točivý moment až 3500 N.m., přičemž až 2000 N.m. může být pomocí vektorování přesměrováno na jediné kolo zadní nápravy. GKN používá pro účely testování Mercedes-AMG GLA 45.

Kdo situaci trochu sledujete, tak víte, že eTwinsterX už má také svého produkčního elektrického předchůdce. Jmenuje se eTwinster a najdeme jej ve Volvu XC90 T8 Twin Engine. Jde o plug-in hybrid, kde přední nápravu pohání klasicky konvenční spalovací motor, ale ještě v kombinaci s elektromotorem. Na zadní nápravě pak hledejte eTwinster. Odlišnost aktuálně vyvíjeného systému eTwinsterX je ona dvoustupňová planetová převodovka, která má zajistit vysoké rychlosti.

Výhled do budoucna

Lze očekávat, že v budoucnu bude přibývat jak čistých elektromobilů, tak hybridů. Důraz na emise je pravděpodobně dostane na srovnatelné zastoupení na trhu vůči konvenčním pohonům se spalovacím motorem. Neznamená to však, že zde nebude hlad po výkonných vozech.

U aktuálních výkonných plug-in hybridů je elektromotor určen hlavně na čistou jízdu ve městě pouze na elektřinu. Výkon zajišťuje především spalovací motor a elektromotor v případě potřeby dokáže umocnit pocit z akcelerace. Ostatně kdo kdy jel s výkonným hybridem, tak pocit raketového zrychlení s bezstupňovou převodovkou velmi dobře zná. Firma GKN tak bude mít na tomto trhu jistě zajímavé odbytiště.


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: