Pístní kroužky

end-logo
Sdílejte:

Úloha pístních kroužků ve spalovacím motoru

Pístní kroužky jsou tou částí motorového pístu, která má za úkol utěsnit spalovací prostor a také jej oddělit od spodní části motoru, kde se nachází klikový hřídel a olejová náplň.

Samotný píst se musí volně pohybovat ve ve vložce válce a nemůže tedy být příliš těsný. Současně je také stranově namáhaný kvůli samotné konstrukci převodu pohybu pístu na klokový hřídel pomocí ojnice. Pokud by píst kroužky neměl, zapálená směs paliva by jej obtékala až do klikové skříně a současně olejová náplň ze skříně by stříkala do spalovacího prostoru. Moc dlouho by to nevydrželo.

Pístní kroužky tedy tvoří dynamické utěsnění pístu při jeho pohybu válcem. Musí pojmout rozdíly v úhlu naklonění pístu během jeho pohybu mezi úvratěmi a dále také změny rozměrů způsobené širokým rozsahem provozní teploty spalovacího motoru.

Jak fungují pístní kroužky?

Moderní motory používají vesměs stejnouo technologii tří kroužků na pístu. První dva kroužky jsou těsnící a třetí kroužek je stírací.

První kompresní kroužek

První, vrchní pístní kroužek je „kompresní“ a primárně těsní spalovací prostor. Je to jeho jediná úloha. Objímá motorový píst v jeho první drážce a těsní plyny rozpínající se nad pístem. Je konstruovaný tak, aby ideálně využival tlaku plynů. Zvyšující se tlak ve spalovacím prostoru tlačí první pístní kroužek směrem dolů v drážce pístu a současně jej rozevírá, čímž kroužek dokonaleji utěsňuje píst ve vložce válce.

Kompresní pístní kroužky v moderních spalovacích motorech jsou vyráběny s použitím nejvyšších dostupných technologií k dosažení nejvyšší možné teplotní a otěrové odolnosti. Jsou vyrobeny z ušlechtilé oceli a dál povrchově upravovány plazmově deponovaným molybdenem, nebo chromovány. Plazma-molybden je relativně měkká a porézní povrchová úprava s vynikajícími mazacími schopnostmi (výborně drží olejový film), zatímco tvrdochromovaný povrch je neporézní a velmi trvdá povrchová úprava pístních kroužků.

 

Plazmově deponovaný molybden

Plazmově deponovaný molybden

Druhý pístní kroužek

Druhý kroužek je navržen tak, aby stále ještě pomáhal doplnit kompresní funkci prvního kroužku, současně ale také již stírá zbytky oleje z povrchu válce. Jakýkoli olej ve spalovacím prostoru je nežádoucí. Po spálení oleje se ve výfukových zplodinách objeví zvýšené množství uhlovodíků a motor spotřebovává vyšší množství olejové náplně.

Třetí, stírací, pístní kroužek

Třetí kroužek primárně kontroluje olejovou náplň pod pístem. Jeho jedinou funkcí je tedy stírat olej ze stěny válce a k tomu je velice sofistikovaně navržen. Většina stíracích kroužků je vícedílná. Vícedílný stírací kroužek se skládá z vrchní a spodní stírací lišty a je rozpínán expanzním kroužkem tvořeným ocelovou pružinou. Expanzní kroužek musí udržet svoji pružnost po velice dlouhou dobu a musí také odolávat korozi, takže je velmi náročný na design a výrobu.

Jaké pístní kroužky si mám vybrat při výměně?

Pístní kroužky nevydrží věčně. Ty původní OEM kroužky jsou velmi kvalitní a jejich životnost je v průměru kolem 200 tis kilometrů. Ten kilometrový nájezd je samozřejmě ovlivněn konstrukcí motoru, mazáním a provozními otáčkami motoru. Vysokootáčkové motory opotřebí svoje pístní kroužky dříve než pomalejší naftové motory.

Výměna pístních kroužků je tedy při určitém kilometrovém nájezdu už výhodná. Motor s opotřebovanými kroužky už nemá kompresi, spotřebovává velké množství oleje a paliva a zplodiny ničí katalyzátor.. Jeho provoz už je velmi neekonomický a ta práce s výměnou kroužků už se potom vyplatí.

V žádném případě se nesnažte ušetřit na materiálu. Ani nejkvalitnější pístní kroužky nejsou drahé. Samotná práce při sundávání hlavy motoru, přebroušení hlavy, těsnění, atd bude tvořit převážnou část rozpočtu této generálky.. Kvalitní kroužky mají plazma-molybden povrchovou úpravu. Tvrdo-chrom se nedoporučuje, je tvrdý a necitlivý ke stěnám válce.

Brusové kroužky

Pokud plánujete brus válce, je nutné objednávat brusové (větší kroužky).

OEM pístní kroužky

OEM-(original equipment manufacturer – výrobce původního vybavení vozu) pístní kroužky jsou nejlepší řešení při výměně. Cenově jsou naprosto dostupné, zavolejte nám, nebo napište. Nejčastěji používané pístní kroužky jsou GOETZE, NPR, NÜRAL, SANICO, KOLBENSCHMIDT

Pístní kroužky Goetze

Pístní kroužky Goetze

 

 

Pístní kroužky 5.00/5 (100.00%) 1 vote


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: