Plug-in hybridy zlepší dojezd na elektřinu i díky nové převodovce

end-logo
hybridní pohon. elektromotor a zážehový motor

Sdílejte:

Německá firma ZF Friedrichshafen vyrábí jednu z nejpoužívanějších automatických převodovek. Tento osmistupňový automat chválí každý, kde může, a tak se firma rozhodla po aktuálně vyvíjené generaci přezdívané EVplus, přichystat ještě generaci další. Původně přitom již plánovaná nebyla. V mnoha vozech se už uplatňují výhradně automaty, a tak je na trhu pro novou generaci od ZF dostatek prostoru. Zejména má firma namířeno mezi plug-in hybridy.

Rostoucí potenciál plug-in hybridů ve světle „eko“ legislativy

Současnou generaci osmistupňového automatu využívají vozy napříč značkami. Najdete ji u Audi, BMW či Jaguaru, ale také u mnoha dalších automobilek. Generální ředitel ZF u nové generace předpokládá zejména s uplatněním u plug-in hybridů, které jsou sice prvními průkopníky využití elektřiny v automobilech, ale zůstávají populární z pohledu univerzálnosti. Zvládají totiž:

  • krátké trasy na elektřinu
  • nemají problém díky spalovacímu motoru ujet jakékoliv vzdálenosti

Generální ředitel ZF, Wolf-Henning Scheider, tak předpokládá, že jejich popularita bude stále rostoucí. Plug-in hybridy zkrátka v současné situaci mají dle ZF větší potenciál, než si mnozí připouštějí.

Delší dojezd na elektřinu, nižší emise

Díky nové převodovce by mělo dojít právě ke zefektivnění dojezdu čistě na elektřinu, který by měl být až zdvojnásoben. ZF údajně předpokládá průměrné dojezdy okolo 100 km. To by znamenalo, že plug-in hybridy budou zvládat čistě na elektřinu prakticky všechny krátké trasy. Spalovací motor se tak bude muset využít až při opravdu dlouhých jízdách. To je dle ZF při současném tlaku na produkované emise klíčový atribut. Zákazník tak sice bude mít plug-in hybrid, ale zároveň bude po městě jezdit jako s čistým elektromobilem. Obecně přitom dle průzkumu ZF stačí dojezd 100 km celým třem čtvrtinám řidičů.

Aktuálně vyvíjená generace převodovky EVplus bude na trhu někdy okolo roku 2021. Poslední nyní slíbená generace by pak měla přijít v roce 2025. Osmistupňový automat, ze kterého bude nová převodovka vycházet, se typicky montuje do vozů:

  • s pohonem zadní nápravy
  • podélně uloženým motorem

Automat aktuálně nabízí pro plug-in hybridy možnost přenesení výkonu až 100 kW od elektromotoru. Novinka pak má přinést zvýšení až na 160 kW.

soustava motorů hybridního automobilu

soustava motorů hybridního automobilu

Další investice

ZF plánuje i nadále investovat do oblasti vývoje převodovek pro plug-in hybridy z již zmíněných důvodů v oblasti emisních limitů. Podle společnosti totiž tyto limity vynutí masivnější nástup hybridů a okolo roku 2023 by tak mohly tvořit až polovinu vozidel. Nutno dodat, že v současnosti je to pouhých 5 %. Následující čtyři roky mají u ZF přinést investice 800 milionů eur do fabriky v německém Saarbrückenu, kde firma vyrábí své převodovky. Aktuálně zde probíhá výroba do modelových řad plug-in hybridů automobilek BMW, Audi nebo Land Rover. Z fabriky v Brandenburgu pak sjíždějí z výrobních linek osmistupňové dvouspojkové automaty pro luxusní Porsche a Bentley.

Co říci závěrem?

Je jistě pozoruhodné sdělení ZF, že nová převodovka zvýší o polovinu dojezd na elektrickou energii. Z technologického pohledu to nepůsobí příliš reálně, že by mohlo být takového nárůstu docíleno pouze díky převodovce. Spíše tak lze očekávat, že půjde o kombinaci více faktorů spolu s technologickým vývojem v oblasti baterií a rekuperace energie. V současnosti však nelze dělat závěry a můžeme se nechat pouze překvapit.

Jako velmi reálná se jeví úvaha ZF ohledně budoucnosti plug-in hybridů. Nejde čistě o elektrický vůz, a tak vás bez elektřiny nenechá na holičkách. Přitom ve městech a na krátké trasy zvládne dojezd bez emisí, a tak vyhoví stále přísnějším požadavkům na snižování emisí. Plug-in hybrid je navíc již léty zavedená technologie a z pohledu současného boomu elektrických automobilů, je díky své univerzálnosti asi nejrobustnější. Zkrátka jde o ideální variantu pro přechodné období od spalovacího motoru k alternativním pohonům.


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: