Pneumatiky, které nepotřebují vzduch? Na první pohled zvláštní vynález, má velmi překvapivé výsledky.

end-logo
Michelin UPTIS (Unique Punctureproof Tire system)

Sdílejte:

Součástí každého automobilu jsou pneumatiky. Bez nich by automobil byl prakticky k ničemu. Jenže, je tu jeden zásadní problém, pneumatiky jsou na vzduch, tudíž se velmi snadno může stát, že píchnete, a co pak? Kdo už někdy píchnul, moc dobře ví, jaké to je. Právě na to se zaměřili dva automotive giganti, kteří přichází s revolučním vynálezem. No, jestli je tak revoluční není úplně jisté, každopádně má mnoho pozitivních výsledků. Pojďme to trochu omrknout.

Pneumatiky bez vzduchu

Píchnul jsem. Co teď? Nezbývá než vyměnit pneumatiku, a možná se u toho pěkně zamazat. Pneumatiku zdárně vyměníte a následně zjistíte, že je téměř prázdná. Krve by se ve Vás v tu chvíli možná nikdo nedořezal. To se možná brzy změní, neboť vlivem neustále se rozvíjejících technologií, přichází novinka, díky které už trable s pneumatikou nebudete muset řešit. Přicházejí pneumatiky, které nepotřebují vzduch. To znamená, že rezervní pneumatiky a různé lepící sady už možná brzy budou minulostí.

Dva giganti

Na vývoji nových pneumatik se spolu se společností Michelin podílí automobilový gigant General Motors. Novým pneumatikám dali jméno Uptis neboli Unique Punctureproof Tire Systém. Jde o pneumatikový systém, který by měl být odolný vůči propíchnutí či vypuštění vzduchu. O pneumatice v pravém slova smyslu, zde ovšem nemůže být řeč, neboť zde nedochází k propojení disku s kolem.

Jak to vypadá

V podstatě se jedná o pneumatiky, které není potřeba hustit vzduchem pod určitým tlakem. Namísto tlaku vzduchu zde drží váhu automobilu žebrování, které se skládá z jednotlivých žeber. Žebra jsou vyrobena z gumy a pryskyřice, a následně jsou vyztuženy laminátem.

Možná to vypadá jako naprostá novinka, ale není tomu tak. Už v roce 2005 přišla společnost Michelin s nápadem vyrobit pneumatiky, které by nepotřebovaly vzduch. Vyrobila pneumatiky Tweel se speciálním pláštěm. Tyto pneumatiky byly původně vytvořeny pro lunární vozítka, a následně se začaly vyrábět i pro pracovní těžké stroje. V Česku se ovšem moc neuchytily. V současné době procházejí nové bezvzduchové „pneumatiky“ testováním na vozech Chevrolet Bolt.

Michelin UPTIS (Unique Punctureproof Tire system)

Michelin UPTIS (Unique Punctureproof Tire system)

Výhody nových „pneumatik“

Nové pneumatiky s sebou přinášejí řadu výhod, ale také i pár nevýhod. Nyní se podíváme na výhody této ne úplně nové novinky. Mimoto, že už nebudete muset neustále jezdit na čerpací stanici, abyste si nahustili pneumatiky, jsou zde i další výhody:

  • nebude hrozit propíchnutí

  • nebude hrozit proražení bočnice pneumatiky o nerovnosti na vozovce

  • bude to mít snadnější údržbu

  • nebudete muset vozit rezervní pneumatiky a lepící sady

Další výhodou bude také snadnější údržba pneumatiky, spojená s velmi snadnou výměnou. Také Vám nebude hrozit, že by kvůli delšímu stání automobilu mohl unikat z pneumatiky vzduch. Velkou výhodou těchto pneumatik je také vztah k životnímu prostředí, neboť značně poklesne spotřeba surovin.

Úleva pro životní prostředí

Ročně se totiž vyhazuje téměř 200 milionů pneumatik jenom proto, že jsou předčasně opotřebené nebo mají drobné defekty. Velká část odpadu je samozřejmě recyklována a znovu použita v jiných odvětvích, nicméně i to je pro životní prostředí velká zátěž.

Nevýhody nových „pneumatik“

O výhodách těchto nových pneumatik není sporu. I přes to, že vypadají poněkud bizarně a někomu se vůbec nemusí líbit, mají celkem dost pozitiv, které by z nich mohly udělat pneumatiky budoucnosti. Jsou zde ovšem také určité nevýhody, které by bylo dobré zmínit. Tak například působící vlivy:

  • vysoká jízda a vyšší teploty

  • mráz a tvrdnutí materiálu

  • nečistoty (bláto, písek)

Vlivem rychlé jízdy se plášť zahřívá a materiál se začíná deformovat. Tím se automobil stává poněkud hůře ovladatelným. V zimě je to naopak, neboť vlivem velmi nízkých teplot, materiál tvrdne, což mlže být také problém. Nečistoty souvisí především s terénem, protože dostanou-li se nečistoty mezi žebra, může dojít k nepříjemným vibracím automobilu, neboť nečistoty se mohou v kole uchytit. Jde ovšem o nevýhodu, která se týká především těžkého terénu. Na klasických udržovaných silnicích by k tomu docházet nemělo.

I přes všechny nevýhody, Michelin a GM na vývoji a zlepšování nových pneumatik neustále pracují. Bude-li se vše dařit, je možné že do pěti let se pneumatiky začnou vyrábět sériově a tím pádem je budeme moci objevit i na sériově vyráběných vozech.

 


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: