Poškození brzdových kotoučů

end-logo
Sdílejte:

normálně jetý brzdový kotouč

normálně jetý brzdový kotouč

Nomálně jetý brzdový kotouč

Pokud kotouč nevykazuje žádná poškození zkontrolujte pouze jeho sílu. Minimální síla brzdového kotouče je uváděna často v katalogu. Vetšinou je to 2mm pod maximální (novou sílou)

V případě, že je tedy sjetý o 1mm a více z některé strany, je na výměnu.

popraskaný brzdový kotouč

popraskaný brzdový kotouč

Popraskaný kotouč

Kotouč je popraskaný v důsledku nadměrného namáhání. Byl vystaven velké zátěži, často v důsledku špatného vyvážení brzdného účinku mezi nápravami. V případě nefunkčního omezovače brzd, nebo nějaké jiné poruše na zadních brzdách nesou přední kotouče příliš mnoho zátěže.

vlasové trhlinky

vlasové trhlinky

Vlasové trhlinky

Vlasové trhlinky se běžně vyskytují po větší tepelné zátěži. Nejsou hluboké a tak pokud to síla kotouče ještě umožňuje, dají se odstranit stažením kotoučů.

vydřený brzdový kotouč

vydřený brzdový kotouč

Vydřené axiální drážky

Během provozu mohou z různých příčin vzniknout vydřené axiální drážky. Pokud jsou už příliš hluboké (např. 0,5mm) a síla kotouče to ještě dovoluje, je lepší kotouč stáhnout.

Axiální drážky způsobují také vibrace a namáhají ostatní díly podvozku.

kotouč se stopou třecího obložení

kotouč se stopou třecího obložení

Napečení brzdového obložení do povrchu kotouče

Při vysokých teplotách může dojít také k napečení materiálu brzdových desek do povrchu kotouče. Oba materiály se svaří a zůstane permanentní stopa povrchu kotouče. V tomto místě poté dochází k nerovnoměrnému opotřebení kotouče i destiček. Je tam jiné tření.

Pokud to jde, lze to vyřešit stáhnutím kotouče.

martenzitní skvrna

martenzitní skvrna

Martenzitní skvrny

Tmavá skvrna na třecí ploše kotouče. Martenzitní skvrna vznikne v důsledku extrémního namáhání kotouče. Materiál v místě skvrny je zkrystalizovaný a nevratně zničený. Kotouč většinou nelze ani stáhnout, protože v místě skvrny je kotouč příliš tvrdý.

Kotouč se skvrnami bude vibrovat, je nutné vyměnit oba kotouče.. Dále je dobré zkontrolovat funkci brzd.

http://www.mjauto.cz/zmeny-materialu-brzdovych-kotoucu-experiment

házivost kotouče

házivost kotouče

Házivost kotouče

Po zajetí kotouče může vzniknout házivost v důsledku nesouměrného opotřebení kotouče. Nesouměrné opotřebení je způsobenou nesprávným postavením brzdového třmenu vůči rovině rotace brzdového kotouče.

Kotouče je možné stáhnout, ale je také nutné odstranit příčinu. Je nutné zkontrolovat a opravit vedení brzdového třmene. Zkontrolovat a případně vyměnit náboj kola.

 

Stáčení kotoučů

Stáčení kotoučů

Stáčení kotoučů na autě

Stáčení kotoučů na autě

 

 

Poškození brzdových kotoučů 5.00/5 (100.00%) 3 votes


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: