Přestavba zapalování Favorit pro vozy Š 742

end-logo
Sdílejte:

autor & copyright Jiří Čech

Přestavba zapalování Favorit pro vozy Š 742

 

Neustále odpovídám na dotazy, jestli je možné použít zapalování z Favorita do vozů Š 742, jaké svíčky atd. Abych si ušetřil práci, napíši postup úpravy. Takto jsem postupoval několikrát a výsledek byl vždy stejný, nebyl nutný další korekční zásah do regulací.

 

Pro vylepšení zapalovací soustavy je nejlepší a nejrychlejší řešení použití kompletního zapalování z Favorita (rozdělovač – elektronický spínač – cívka), celý komplet seženete na vrakovišti za 1000 – 1500 Kč. Důležité je, aby celek byl kompletní včetně zapalovací cívky, o tom jsem už psal jinde. Pokud toto zapalování správně seřídíte, přestává jakákoliv starost o cokoliv, kromě výměny svíček a vn kabelů. Žádné kontakty, žádný kondenzátor, žádný úhel sepnutí atd. Jediný problém je s odstředivou a podtlakovou regulací, která je pro Š 742 výrazně odlišná. Není to nic složitého, stačí vyměnit pružinky za pružinky z původního rozdělovače, totéž platí pro podtlakovou komoru. Podmínkou je aspoň trochu slušný mechanický stav rozdělovače, nesmí mít vůle na hřídeli.

 

Před demontáží si označte postavení unášeče (je excentrický) vůči hřídeli, pokud ho namontujete obráceně, budete mít posunuté vývody vn kabelů o 180°. Při demontáži a montáži rozdělovače postupujte svědomitě, hlavně je třeba dát pozor na správnou polohu kablíku snímací cívky rozdělovače, aby nedošlo k jeho uskřípnutí. Sestava rozdělovače je na www.hanhart.cz .

Co je zapotřebí udělat kromě prosté výměny dílů? U Š 105 se musí propilovat otvor pro dorazový kolík odstředivé regulace (zespodu desky regulátoru), „stopětka“ má o 3° větší regulační rozsah. Změříte posuvným měřítkem základní velikost mezery mezi kolíkem a hranou otvoru (tato vzdálenost u Favorita odpovídá 17°), tuto hodnotu podělíte 17 a vynásobíte 20 – 22 a na tento rozměr otvor zvětšíte. U 120 – 130 se většinou nechává vše stejné, rozsah regulace je stejný. Je možné propilování o 2°, pokles předstihu v otáčkách blízko 5 000/min je nižší. Druhá možnost je nastavení ZP na horní hranici tolerance. (Nenechte se zmást těmi 17°, Favorit má sice rozsah regulace 14°, ale v elektronickém spínači dochází ke zpoždění až o 3° při maximálních regulačních otáčkách a proto je rozsah mechanické regulace o tuto hodnotu větší, je na to upozorňováno také ve všech chytrých knížkách od Andrta, Cedrycha atd.). Pilujte plochým jehlovým pilníkem, dotyk kolíku a hrany by měl pro přesnost nastavení zůstat bodový. (Pokud se vám podaří otvor zvětšit více, nic se nestalo, otvor lze zmenšit rozklepnutím hrany otvoru, použitý kov je měkký. Zmenšení otvoru je nezbytné při úpravě pro motor F 136x, kde je rozsah regulace pouze 10°. Postup výpočtu velikosti otvoru je stejný, pouze se nepiluje, ale rozklepává.) Velikost propilování v mm je teoreticky stejná u všech rozdělovačů, protože otvor je vyráběn vyražením jedním nástrojem, ale jelikož si hodnotu nepamatuji, nabízím výpočtovou variatu, která je použitelná i pro rozdělovače jiných značek. Kdo má dobré oko, nemusí nic měřit a může otvor zvětšit odhadem podle poměrů velikostí (poslední tři rozdělovače jsem už dělal bez měření). Výměna pružinek je jedna věc, seřízení regulátoru věc druhá. Pokud si dobře prohlédnete regulátor, zjistíte, že je prakticky shodný, liší se jen použitými pružinami, proto postačí přesně okopírovat polohy držáků (změřte jejich rozteče) a pokud nebudou na rozdělovači z Favorita stejné, přihnutím nebo odehnutím vzdálenost upravte. Nějaká desetina nehraje roli, je tam povolený určitý rozptyl. Po smontování regulátor promažte motorovým olejem, ale nepřehánějte to. To je u odstředivého regulátoru vše.

Podtlaková komora má u 105 -130 kratší táhlo a není zahnuté, musíte opatrně kleštěmi táhlo přihnout. Změní se sice o nějaký ten stupeň postavení základní desky rozdělovače, ovšem toto na nic nemá vliv, korekce regulace u Š 742 má poloviční rozsah a tak i postavení palce vůči vývodům víčka zůstane v normálu.

U tohoto rozdělovače nebude souhlasit poloha vn kabelů podle původního provedení, protože u Fa je hřídel s palcem pootočený, vše je asi o 110° posunuté proti směru hodinových ručiček, podtlaková komora je blíže hlavě motoru, tak se nelekněte. Kabel pro první válec má vývod nejblíže podtlakové komoře. Polohu kabelů určete podle palce při úvrati 1. válce (nastavte si motor ještě před demontáží starého rozdělovače). Doporučuji použít i originální vn kabely z Fa – starší typ (do 7/1992), nebo typ novější, ale potom musíte používat odrušené svíčky. Není na škodu vyměnit víčko a palec rozdělovače, původní už mohou mít silně opálené vývody.

 

Nastavení základního předstihu se provádí stroboskopem, bez něho nenastavíte základní předstih přesně. Většina z vás stroboskop nevlastní a tak popíši náhradní postup, který jsem mnohokrát použil v minulosti, než jsem se na stroboskop zmohl.

 

Náhradní postup nastavení základního předstihu (podmínkou je správná vůle ventilů a předepsané palivo):

 

1.       Nastavte motor do polohy 5° před HÚ (druhý dílek zprava na stupnici u řemenice) rozdělovač nastav tak, aby se hroty hvězdice kryly s výstupky u tělesa rozdělovače; takto nastavený rozdělovač odpovídá základnímu předstihu s tolerancí  ± 3 – 5°. Rozdělovač šroubem dotáhněte.

 

2.       Nastartujte motor a prohřejte ho jízdou

 

3.       Na rovině jeďte na IV. rychlostní stupeň 40 km/h a prudce sešlápněte plyn naplno – motor by měl krátce a středně silně zaklepat – pokud motor klepe dlouho a silně, je předstih velký, korekci proveďte pootočením rozdělovače ve směru hodinových ručiček (pootáčení se provádí po milimetrech tak dlouho, až se najde optimální hodnota)

 

4.       Pokud motor neklepe a nebo jen krátce a slabě, je předstih malý, pootočte rozdělovačem proti směru hodinových ručiček (opět hledejte optimální polohu po milimetrech)

 

5.       Největší chybou je seřizování předstihu bez stroboskopu při volnoběžných otáčkách „na ucho“ podle otáček motoru, takto lze dosáhnout hodnoty ZP vysoko přes 20°. Zvětšování předstihu má shodný vliv na volnoběžné otáčky, čím větší předstih, tím i vyšší volnoběžné otáčky motoru a naopak. Tato metoda je vhodná pro staré typy vozidel, kdy velmi bohaté směsi při volnoběhu reagovaly na předstih odlišně. Když jsem koupil Š 136, původní majitel (69 roků) takto motor seřizoval a povedlo se mu nastavit ZP přes 30°, bohužel jsem si toho hned nevšiml. V autě nebyl jediný kus nářadí a tak jsem klepal přes 40 km až domů. Jízda s takovým motorem je velmi nepříjemná, motor klepe prakticky trvale, výkon jde silně dolů a člověk se bojí, aby něco neodešlo. Dodnes nechápu, jak s takto seřízeným motorem mohl jezdit.

 

Motor by za normální jízdy do kopců a při akceleracích klepat neměl (nebo jen krátce ve velmi nízkých otáčkách), pokud klepe, je předstih velký pro dané palivo, u 105 – 120 – 125 používejte 90 – 91 oktanů, na 95 to o tolik lépe nepojede (chybí komprese); motor by měl klepat jen při špatně zvoleném rychlostním stupni v nízkých otáčkách.

 

Velmi důležité – elektronický spínač musí být řádně ukostřen, v jednom ze spodních připevňovacích otvorů je přídavné plechové oko, to je vývod ukostření plošného spoje. Tento vývod musí být řádně ukostřen, jinak spínač nemusí fungovat a je možné jeho poškození přepětím.

 

Svíčky používejte předepsané. Pro sériové motory celkem nezáleží na značce a typu, většinou vyhoví základní provedení svíček s měděnou vnitřní elektrodou, kdo chce, může použít svíčky s třemi vnějšími elektrodami. Brisk Premium jsou vhodné až do Favorita a výše. Na www.brisk.cz je seznam všech jejich vyráběných i tuningových svíček. Vhodné jsou typy pro Š 742 s třemi elektrodami, prstencová Premia do stodvacítek zrovna nepatří (i když netvrdím, že tam nebudou fungovat). Pro Š 742 s kontaktním zapalováním je určen typ TXS (aspoň to psali v reklamních letácích), pro elektronická zapalování jsou ZC/ZS a LGS s prstencovou vnější elektrodou.

 

A pak že Čech neumí napsat krátký článek…

 

Škodovkářům zdar!

Ohodnoťte článek


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: