Rozdíl mezi plynokapalinovým a kapalinovým tlumičem

end-logo
rozdíly v konstrukci tlumiče pérování

Sdílejte:

Vzhledem k přetrvávajícím nejasnostem v rozdílu mezi plynokapalinovými (lidově „plynovými“) a kapalinovými („olejovými“) tlumiči se zde pokusíme celou problematiku jednoduše objasnit.

Tlumič pérování

1. Každý tlumič pérování je kapalinový.

2. Kapalina uvnitř tlumiče při jeho pohybu (pohybu jeho pístnice) nečím protéká. Protéká ventilem, dírkou, drážkou…

3. Protože je kapalina nestlačitelná, musí při pohybu pístnice tímto ventilem protéct. Protékání kapaliny přes ventil pístnici brzdí.

4. Odpor tlumiče pérování je závislý na velikosti otvoru pro průtok kapaliny a viskozitě kapaliny.

Jednoduché schéma konstrukce tlumiče pérování

Jednoduché schéma konstrukce tlumiče pérování. Při pohybu pístnice olejovou náplní tlumiče pérování dochází díky průtoku oleje přes ventil ke zpomalení pohybu pístnice.

 

Plynokapalinový tlumič

1. Plynokapalinový tlumič funguje naprosto stejně, jako kapalinový.

2. Kapalina tohoto tlumiče je vystavena zvýšenému tlaku.

Při protékání kapaliny skrz otvor, ventil, škvíru dochází k jejímu zpěnění. Kapalina se míchá se vzduchem v nádobě a pění. Přítomnost vzduchových bublinek v kapalině mění její fyzikální vlastnosti a třeba viskozita a stlačitelnost mají vliv na charakter útlumu, takže změny způsobené zpěněním jsou nežádoucí.

Pěnění oleje zabránit nelze. Lze ale zmenšit velikost vzduchových bublinek a snížit tak nežádoucí dopad na viskozitu a stlačitelnost.

Při zvýšení tlaku v kapalině dojde ke zmenšení vzduchových bublinek. Objem plynu v bublinkách je závislý na tlaku a jakmile se tlak zvyšuje, velikost bublinek se zmenšuje.

Výrobci tlumičů pérování tedy do nádoby s kapalinou umístí kapsli se stlačeným plynem, nebo zkonstruují komoru se stlačeným plynem, která tlačí na kapalinu tlumiče

 

bublinky vzduchu v oleji

Při pohybu pístnice kapalinou dochází ke vmíchání okolnícho vzduchu do kapaliny (olejové náplně) tlumiče. Plynokapalinové tlumiče tlakem v kapalině zmenšují velikost bublinek plynu a zlepšují tak vlastnosti pracovní náplně tlumiče. Olej v tlumiči méně pění.

 

Rozdíl v konstrukci tlumičů pérování

Na obrázku vidíte různé způsoby konstrukce tlumičů.  Na první pozici je dvoukomorový tlumič se dvěma ventily. Při pohybu dolů prochází kapalina vrchním ventilem a při pohybu pístnice nahoru (vytažení) dochází k nasávání kapaliny z vnější komory přes spodní ventil.

Díky konstrukci se dvěma ventily může výrobce tlumiče nastavit různý odpor pro stlačení a vytažení tlumiče. Může tedy upravovat „REBOUND“ což je rychlost, jakou lze tlumič vytáhnout. Pokud zatlačíte na blatník auta, nebo na řídítka odpružené vidlice, REBOUND je návrat do původní pozice. Pokud je REBOUND moc rychlý, lze automobil snadněji rozkývat a převrátit na střechu.

Na druhé pozici je dvoukomorový plynokapalinový tlumič KONI se stavitelným ventilem. Ve vnější komoře je umístěna komora se stlačeným plynem. Ventil je ovládán drátem, který prochází dutou pístnicí.

Na třetí pozici je jednoplášťový plynokapalinový tlumič. Komora se stlačeným plynem je ta modrá oblast ve spodní části. Od kapaliny je oddělená plovoucí přepážkou.

 

rozdíly v konstrukci tlumiče pérování

rozdíly v konstrukci tlumiče pérování

 

Plynokapalinový nebo kapalinový?

Při normálním používání k výraznějšímu pěnění nedochází. Můžete s klidným srdcem používat kapalinové tlumiče. Pokud je cenový rozdíl mezi těmito typy malý, prodáváme spíše plynokapalinu. Pokud je cenový rozdíl větší, kapalinové tlumiče stačí.

Výrobci tlumičů

Důležitější je spíše kvalita tlumiče. Úroveň zpracování trubek, těsnění, pístnic. Kvalitní výrobci tlumičů v prvovýrobě jsou SACHS, KAYABA, BILSTEIN, BOGE, TRW, MONROE plus nějaké motorsport speciál značky.

 

 

 

Rozdíl mezi plynokapalinovým a kapalinovým tlumičem 4.25/5 (85.00%) 4 votes


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: