Specifika moderního turbomotoru. Jak se k němu chovat?

end-logo
Trojnásobné přeplňování sání

Sdílejte:

V době, kdy vývoj v oblasti automobilů byl ještě hnán primárně touhou po dosahování nových výkonnostních met a překonávání hranic možného, se osazovala turbodmychadla výhradně za tímto účelem. V současnosti se bez nich neobejde už skoro žádný motor osazovaný do moderních automobilů. Důvodem však už není honba za maximálním výkonem, ale snaha o úsporu na emisích při zachování rozumného využitelného výkonu.

Downsizing vládne světu

Dnes žijeme v době tzv. downsizingu, kdy jsou maloobjemové motory osazovány turbem, aby poskytly podobný výkon, jaký ještě tak dekádu zpátky poskytoval jejich atmosférický bratříček. Hnacím motorem tak je dnes zejména ekologie. Aspoň tedy z pohledu emisí exhalovaných samotnou pohonnou jednotkou, protože zlí jazykové tvrdí, že motor s turbem má zase nižší životnost než robustní atmosféra, což je také ekologický aspekt, na který se už ale v době spotřeby za každou cenu příliš nehraje. Je to samozřejmě logické, protože motor osazený turbem je náchylnější na opotřebení z důvodu:

  • vyššího namáhání jednotlivých dílů
  • vyšších pracovních tlaků a teplot

Samotné turbo je ostatně součástka, jejíž lopatky točí neuvěřitelných 100 až 150 tisíc otáček za minutu. Při tom vznikají teploty až 900 stupňů celsia. Vysoké teploty a tlak vznikající při práci turba s sebou nesou zase vysoké nároky na pevnost a teplotní stálost materiálů, které jsou k výrobě turba použity. Kvůli vysokým otáčkám jsou zde rovněž vysoké nároky na vyvážení pohyblivých dílů. Celkově je tak turbo velice náročné na přesnost výroby.

Princip práce turba

Ve stručnosti je turbo součást motoru, která pomáhá dostat do motoru větší množství vzduchu. Této metodě říkáme přeplňování. Atmosférický motor se přitom musí spokojit s množstvím vzduchu, které nasaje přirozenou cestou, proto musí mít pro srovnatelný výkon větší objem válců. U turbomotorů tak turbo zvyšuje účinnost motoru k jeho objemu. Dále se účinnost zvyšuje chlazením stlačené směsi vzduchu a paliva v mezichladiči.

Z pohledu přeplňování se kromě turba používá také mechanický kompresor. V zásadě je zde využíváno stejného principu jako u turbodmychadla. Kompresor však pohání kliková hřídel, se kterou je přímo propojen. V běžných automobilech je kompresor méně častým řešením.

BMW motor s třemi turbodmychadly v sérii

BMW motor s třemi turbodmychadly v sérii

Jak prodloužit životnost turba?

Turbomotor má některá specifika z hlediska udržení jeho dlouhé životnosti. Na ty by se měl každý motorista zaměřit, aby s autem jezdil co nejdéle v dobré kondici. Ostatně porucha turba je poměrně nákladnou záležitostí při servisu. Chcete-li se proto k turbu chovat co nejlépe, tak:

  • používejte kvalitní olej
  • nešlapejte po plynu se studeným motorem
  • využívejte volnoběh při dojezdu

Turbomotory jsou obecně náchylné na kvalitní olej. Je to dáno konstrukcí turba, kde jsou lopatková kola, hřídel a ložiska, která při svých vysokých otáčkách potřebují opravdu kvalitní promazání. Záruku dlouhé životnosti turba tak máte pouze v případě, pokud budete využívat olej doporučený výrobcem. Jinak riskujete problémy a nákladnou opravu.

Pokud jde o jízdu se studeným motorem, tak ta nesvědčí žádnému motoru. Turbo je však opět na tento faktor náchylnější, což je dáno jeho tepelným namáháním, o kterém jsme již hovořili. Proto je dobré nechat motor po vyjetí zahřát na přijatelnou provozní teplotu klidnou jízdou a teprve potom případně požadovat po motoru vyšší dynamiku.

Asi ne vše ovlivníte

Poslední aspekt podporující životnost se už hůře dodržuje. Je to dáno tím, že po příjezdu někam máme málokdy čas čekat s motorem na volnoběh. V praxi s tím tak mnoho neuděláte, ostatně proti životnosti tady jdou i dnešní start–stop systémy, které opět vyházejí ze snahy o ekologii, která je někdy ve výsledku kontraproduktivní.


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: