Systémy kontroly tlaku v pneumatikách

end-logo
kontrola tlaku v pneumatikách

Sdílejte:

TMPS (Tyre Pressure Monitoring Systeme )

Automatický systém hlídání tlaku v pneumatikách je velmi významný bezpečnostní prvek moderních automobilů. Systém neustále ověřuje tlak v pneumatikách a při vyhodnocení poklesu tlaku upozorní řidiče na hrozící nebezpečí.

TMPS funguje buď přímo, nebo nepřímo.

TPMS – přímé měření tlaku

Prvním ze způsobů, jakým se vyhodnocuje tlak v pneumatikách vozidla je přímé měření tlaku. Měření v každém kole zvlášť obstarává senzor s bezdrátovým spojením s řídící jednotkou TPMS v automobilu.

Tento systém je přesnější, dražší a používá se u automobilů, u kterých se předpokládá možnost použití Run-Flat pneumatik. U těchto pneumatik je vzhledem k jejich konstrukci nemožné použít levnější nepřímé vyhodnocování.

Velkou výhodou tohoto TPMS systému je jeho rychlá reakce na mírný pokles.

senzor tlaku v pneumatikách

senzor tlaku v pneumatikách

Náhradní čidla TPMS lze v případě potřeby objednat a pokud byste chtěli domontovat měření na vozidlo, kde nebylo z výroby, jsou poměrně levně v nabídce různé univerzální sady

Univerzální sada kontroly tlaku v pneumatikách

Univerzální sada kontroly tlaku v pneumatikách

 

TPMS – nepřímé

Druhý způsob vyhodnocení tlaku v pneumatikách není závislý na čidlech tlaku. Využívá čidla kontroly dynamiky jízdy, ABS, DSC, atp. Tato čidla odesílají do řídící jednotky signál, podle kterého je vyhodnocena rychlost otáčení jednotlivých kol. Systém kontroly jízdní dynamiky pracuje s okamžitou výchylkou od normálu a TPMS reaguje na dlouhodobou změnu v rychlosti otáčení některého z kol automobilu.

Při úniku tlaku u některého z kol dojde ke změně rychlosti otáčení tohoto kola. Systém monitoruje signál ze všech ABS čidel a vypočítává průměrnou hodnotu. Jakmile je síla signálu u některého čidla výrazně nižší (systém má nastavenou prahovou hodnotu), než aktuální průměrná hodnota TPMS tuto změnu proti normálu zaregistruje a upozorní řidiče na možný problém s tlakem v pneumatikách. Na palubní desce se rozsvítí TPMS kontrolka.

Nepřímé TPMS je levné protože k jeho zabudování není zapotřebí instalace jakéhokoli hardware, stačí pouze upravit funkci řídící jednotky. Má ale spoustu nevýhod.

Nevýhody nepřímého TPMS

1. Systém není příliš přesný a reaguje až při velkém úniku tlaku. Tlak v pneumatice může být nebezpečně nízký již před varováním od TPMS

2. Systém musí být kalibrován znovu při dohuštění pneumatik.

3. Systém musí být kalibrován při výměně pneumatik

4. Systém nevaruje bez delšího vyhodnocování, takže nemůže upozornit na defekt u zaparkovaného vozidla.

5. Systém může být zkalibrován i přesto, že se řidič neujistí o správném tlaku ve všech pneumatikách.

 

Mercedes Benz ABS systém

Protiblokovací systém (ABS) je součástí výbavy automobilů již mnoho let

 

Systémy kontroly tlaku v pneumatikách 4.33/5 (86.67%) 3 votes


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: