TECHNOLOGIE GEORADARU

end-logo
ground penetrating radar

Sdílejte:

ČÍM MŮŽE TECHNOLOGIE GEORADARU POMOCI ŘIDIČŮM MODERNÍCH AUT

Georadar pomohl vyřešit celou řadu problémů, s nimiž se dosud potýkala nejen samořiditelná auta, ale i běžní řidiče. Samořiditelná auta původně nebyla schopná manévrovat na silnicích pokrytých kamením, listím či sněhem nebo dokonce pouhou vodou při prudkém dešti. Důvodem je to, že běžné snímače nedokázaly v tomto stavu rozpoznávat silniční značení. Výhody této technologie nicméně mohou využívat i běžní řidiči.  Jednoho rána se možná vzbudíte a zjistíte, že sníh leží všude, i pod vaším autem. V takových podmínkách kolikrát zapomenete, kde je okraj silnice – a právě tady se hodí georadar.

Jak georadar funguje?

Napadlo vás někdy, jak se vlastně pokládají kabely tak, aby nedocházelo k problémům s jinými kabely nebo kanalizací? Odpovědí je právě georadar. Radar vysílá signál do země a pokud signál narazí na kovový předmět, odrazí se zpět do zařízení. Radar pak na základě tohoto odraženého signálu vypočítá vzdálenost k předmětu a vy tak můžete přesně určit jeho polohu. Při pokládce kabelů tak můžete snadno určit takovou hloubku výkopu, která nenaruší jiné stávající systémy.  

Radar GPR pro auta využívá stejné technologie; signál proniká do země a určuje přesně polohu a okraje vozovky, což umožňuje udržovat vůz v jízdním pruhu. Zařízení funguje při rychlosti až 90 km/h a pomáhá vám tak udržet se ve správné poloze na silnici. Zařízení je umístěno na podvozku vozidla a funguje za každého počasí.

Limity této technologie

Tato technologie funguje skvěle u samořiditelných i běžných aut. Její jediné omezení spočívá v tom, že nefunguje příliš dobře na mostech. Při vyšších rychlostech též dochází k problémům s pomalou odezvou radarového signálu kvůli rychlým změnám průřezu a materiálu vozovky.

Například silnice v jižní Evropě mají jiný podklad než na severu. Při přejíždění mezi silnicemi různých typů bude proces rozhodování pomalejší, což chování celého systému zhoršuje. Problém lze vyřešit sběrem dat v různých městech pomocí speciálních vozů s georadarem.  Vůz jezdí po silnicích různých typů, sbírají data a zasílají je do centrální jednotky, která poté pomáhá k rychlejšímu rozhodování u tohoto typů aut. Tato technologie se používá převážně u samořiditelných aut, protože systém umožňuje rychlé změny na základě zjištění radaru GPR, zatímco u běžných aut nemusí řidič vždy vhodně interpretovat signály.

 

Ohodnoťte článek


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: