Testery tlumičů pérování

end-logo
Sdílejte:

Normální životnost tlumičů pérování je kolem 80 tisíc km. Od poloviny jejich životního cyklu je dobré je kontrolovat, protože špatné tlumiče pérování způsobují zhoršení jízdních vlastností, prodloužení brzdné dráhy, zvýšené opotřebení pneumatik atd..  Účinnost tlumičů je ale problém exaktně měřit.

 

Testování tlumičů na automobilu

Již v roce 1956 vyvinuli v Beissbarthu tester, který umožňoval orientační posouzení stavu tlumičů pérování přímo na voze.  Přístroj sloužil také k pozorování stavu náprav a diagnostice zavěšení kola.

Od té doby nedošlo k dalšímu vývoji, princip zůstává stejný, pouze záznam měření je elektronický. Spolehlivost zařízení je různá v závislosti na výrobci testeru. Většina testerů u nás provozovaných pochází z Číny.

Základní problém měření účinnosti tlumičů na automobilu spočívá v nemožnosti zachytit izolovaně odezvu tlumiče. Přístroj namísto tuhosti tlumiče měří tuhost celé soustavy nápravy. Výsledek měření je tedy potom závislý na vůlích v nábojích kol, opotřebení dílů zavěšení kola, tuhosti uložení tlumiče, vlastnostech a tlaku v použitých pneumatikách, a tuhosti samotného tlumiče. Výsledky získané tímto měřením jsou tedy spíše orientační, nelze posoudit reálnou účinnost tlumičů.

Další problém je s kalibrací těchto přístrojů. Celé měření závisí také na stavu měřícího zařízení. Na jeho uložení a vůlích v jeho pohyblivých částech. Testery také nemají žádné referenční přípravky, takže není možné ověřit odchylku měření.

Beissbarth tester tlumičů pérování

1956 – Beissbarth tester tlumičů pérování

MAHA test tlumičů

MAHA test tlumičů

kočovný tester tlumičů

kočovný tester tlumičů – měření je dále omezeno nerobustní zástavbou

 

 

 

 

 

 

 

 

Testování tlumičů mimo automobil

Mimo automobil se účinnost tlumičů pérování měří na různých dynamometrech. Tyto přístroje jsou využívány jak při testování nastavení tlumičů pro motoristický sport, tak samotnými výrobci sofistikovaných prvků tlumení. Zná-li operátor požadované hodnoty charakteristiky tlumiče (požadovanou tuhost v obou směrech), může je na zkalibrovaném dynamometru jednoduše ověřit, nebo alespoň porovnat. Pro běžného uživatele ale není reálné posílat tlumiče na tato specializované testovací zařízení.

 

mobilní dynamometr

mobilní dynamometr

tester tlumičů

tester tlumičů

KAYABA test tlumičů

KAYABA test tlumičů

 

 

 

 

 

 

 

Ohodnoťte článek


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: