Třecí materiály brzdových destiček

end-logo
Sdílejte:

Různé typy třecího obložení brzdových destiček

Brzdové destičky nejsou všechny stejné. Existuje několik základních typů použitých třecích materiálů. Některé mohou způsobit i problémy.

Volba materiálu obložení závisí na strategii výrobce brzdových destiček. Některé materiály mají lepší třecí koeficient, jiné lépe roznášejí teplo, některé pískají.

Destičky se podle použitého třecího materiálu dělí na čtyři základní typy.

Semi metallic

Třecí materiál je ze 30 až 65 procent metalický. Je zpravidla tvořen směsí nasekané mědi, železného prachu a ocelové vlny smíchané s modifikátory tření. Brzdové destičky s touto směsí mají výbornou životnost a tepelnou vodivost. Bohužel více opotřebovávají brzdové kotouče a mohou být hlučné. Jejich účinnost je také snížená při nízkých teplotách.

Non-asbestos

Známé jako „NAO“, nebo také „organic“. Materiál těchto brzdových destiček je vyroben z vláken organických látek, jako je uhlík, guma, sklo, kevlar,  s vysokou tepelnou odolností a různých plnidel. Jsou měkčí, než ostatní typy a méně hlučné, ale rychleji se sjíždějí a hodně práší.

Low-metallic NAO

Vyrobeny podobně jako NAO z organických látek, ale s příměsí od 10 do 30 procent mědi, nebo ocelové vaty pro zvýšení tepelné vodivosti. V důsledku přidání kovového materiálu jsou hlučnější než NAO.

CERAMIC

Třecí materiál je tvořen směsí keramických vláken a plnidel. Keramické brzdové destičky jsou většinou nejdražší. Jejich provoz je tichý a čistý a přitom mají výborný brzdný účinek.

 

Semi metallic

Semi metallic

NAO - organic

NAO – organic

ATE ceramic

ATE ceramic

 

 

 

 

 

 

 

Nekompatibilita materiálů

Podle AKEBONO může při změně určitých typů brzdového obložení, kdy dochází ke změně principu brždění z abrazivního na adhezivní dojít ke kolizi třecích materiálů.

Abrazivní třecí materiál (Semi metallic) může být kontaminován zbytky po adhezivním (NAO) třecím materiálu, který zůstal navařený do kotouče (viz http://www.mjauto.cz/poskozeni-brzdovych-kotoucu).

Při této změně třecího materiálu je tedy doporučeno stáhnout brzdové kotouče.

Přenos materiálu do kotouče

Přenos materiálu do kotouče

Komponenty brzdových materiálů

ocelová vata

ocelová vata

Nitrile Butadiene

Nitrile Butadiene

uhlíkový prášek

uhlíkový prášek

 

 

 

 

Třecí materiály brzdových destiček 5.00/5 (100.00%) 10 votes


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: