Trendy v systémech zavěšení

end-logo
Elektromagneticky ovládané tlumiče pérování

Sdílejte:

Systémy zavěšení zpravidla nejsou příliš oblíbeným tématem a přitom právě ony se možná nejvíce starají o to, abychom si každodenní jízdu autem mohli v klidu užít. Výrobci automobilů neustále vylepšují a dolaďují svoje návrhy tak, aby dospěli k nedostižnému ideálu: dokonale pohodlné a zároveň sportovní jízdy. Až sem jsme se zatím nedostali, nicméně nejnovější systémy se dokážou k této kýžené rovnováze mezi komfortem a výkonem přiblížit lépe než kdy dříve. Uveďme si tři nedávné inovace, které přinesly skutečný průlom – než vše převálcuje společnost Bose se svým zcela novým systémem.

ElektroMagnetické tlumiče

 Pokud se vám na vašem Ferrari FF nebo Audi R8 líbí magnetické tlumiče, poděkujte firmě General Motors, která tuto technologii vyvinula. Tlumiče Magnetic Ride Control mění elektrický proud protékající železitou kapalinou a tím mění i svoji tuhost v závislosti na jízdních podmínkách. Systém vyrábí v licenci i jiné společnosti, nicméně GM jako jeho původce zůstává na špici vývoje. Systém Magnetic Ride Control třetí generace (který najdeme u výběrových vozů jako Chevrolet Corvette Stingray, viz výše) představuje zdokonalení starší konstrukce, protože je v něm využit další vodič. Nyní lze aktivně měnit skupenství kapaliny z pevného na kapalné, zatímco dříve při tom docházelo k prodlevě, během které částice přecházely do uvolněného stavu přirozenou cestou. A důsledek? Vůz Stingray dokáže při rychlosti 100 km/h měnit tlumení po každých dvou centimetrech.

Tlumič pérování elektromagneticky ovládaný

Tlumič pérování elektromagneticky ovládaný

Aktivní náklon v zatáčkách

Motocyklisté vám řeknou, že náklon v zatáčce je přirozená věc – škoda, že auto to neumí. I když jedno ano: kupé Mercedes-Benz S65 AMG z roku 2015. Auto pomocí senzoru příčného zrychlení kombinovaného s kamerou orientovanou vpřed rozpoznává zatáčky a pomocí pneumatického zavěšení naklání karosérii směrem dovnitř zatáčky. Cílem není vyšší výkon, ale spíše větší komfort pro cestující, kteří budou při stejné rychlosti vystaveni menší odstředivé síle. V zásadě platí, že není-li silnice v zatáčce správně klopená, nasimuluje klopení samo auto. Znovu se ukazuje, že být bohatý je fajn.

I přes všechny možné nové technologie, o kterých byla řeč, ani klasický tlumič ještě neřekl poslední slovo. Důkazem je automobilka Citroën. Výrobce, který kdysi přišel s legendárním hydropneumatickým odpružením, představil svůj nový prototyp pod názvem Advanced Comfort.

Prototyp vychází z modelu Cactus a využívá místo dorazů tlumičů takzvané progresivní hydraulické polštáře. Lidé, kteří měli možnost si auto vyzkoušet, říkají, že jízda je stejně hladká jako s hydroaktivním systémem. Svůj podíl na vyšším komfortu má také nová technologie spojů v podvozku a nová sedadla.

Systém Advance Comfort

je podle francouzského výrobce dostatečně cenově úsporný, takže jej lze uplatnit i v těch nejmenších autech. To znamená, že i řidiči s omezeným rozpočtem si budou moci užít jízdu podobnou létajícímu koberci.

 


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: