TYPY ZAVĚŠENÍ KOLA

end-logo
zavěšení kola

Sdílejte:

RŮZNÉ TYPY SYSTÉMŮ ZAVĚŠENÍ KOL A JEJICH POUŽITÍ

Každé auto na této planetě musí mít systém zavěšení kol. Systémy zavěšení se používají již od dob vozů tažených koňmi a v dnešních autech tomu není jinak. Zavěšení umožňuje pohyb kola nezávisle na karosérii vozidla. Zároveň určuje maximální možnou rychlost jízdy. Pokud je vaše auto spíše pomalé, má na tom svůj podíl i zavěšení kol. Způsobem zavěšením je v neposlední řadě dána i nosnost vozidla. Tuhé zavěšení umožňuje převážet těžší náklad než měkké a poddajné zavěšení, které ale zase nabízí komfortnější jízdu. Systémy zavěšení používané v moderních autech se dělí do třech základních kategorií. Jedná se o závislé, nezávislé a polonezávislé zavěšení.

Závislý systém zavěšení

Tento systém sestává z více vazeb, které jej propojují ve vodorovném i podélném směru. Věřím, že fandové do aut tomu rozumí lépe. Jako příklady tohoto typu zavěšení můžeme uvést Wattův přímovod, Panhardovu tyč, Mumfordovu vazbu, systém Woblink nebo listovou pružinu.

• Listová pružina

U malých aut je poměrně vzácná, ale u těžkých nákladních vozů se používá často. Některá vozidla s náhonem na zadní kola mají vzadu listovou pružinu a vepředu vinuté pružiny. Je výhodná díky své jednoduchosti a nízké neodpružené hmotnosti. Zavěšení tohoto typu někdy též nazýváme tuhými pružinami. Tuhá pružina má nízkou odpruženou a vysokou neodpruženou hmotnost a je proto ideální pro těžké nákladní vozy.

• Zavěšení na tuhé nápravě s vinutou pružinou

U tohoto typu se využívá vinutých pružin. Vinutá pružina nabízí hladký zdvih. Hlavní problém u tohoto typu zavěšení spočívá v tom, že je-li vozidlo v nakloněné poloze, naklánějí se i nápravy a kola pak nejsou ve svislé poloze. Výsledkem může být nerovnoměrné opotřebení pneumatik a v nejhorším případě dokonce převrácení vozidla.

Polonezávislé zavěšení

U zavěšení tohoto typu se kola mohou pohybovat nezávisle na sobě stejně jako u nezávislého zavěšení. Rozdíl spočívá v tom, že poloha kola má vliv na polohy druhého kola, a to včetně polohy v podélném směru. Tento typ se většinou používá u systémů s příčným stabilizátorem.

Nezávislý systém zavěšení

Existuje řada příkladů tohoto typu zavěšení – kyvná náprava, MacPhersonova náprava, odpružený sloupek, Chapmanova náprava, rovnoběžníková náprava, vlečená náprava, víceprvková náprava nebo kyvné rameno. Zavěšení je zde provedeno tak, aby pohyb jednoho kola neovlivňoval žádným způsobem ostatní kola.

Uspořádání náprav

Poznat různé typy uspořádání je snadné. U různých typů vozidel najdeme různá uspořádání. U vozidel se čtyřmi až šesti koly najdeme dvě nápravy, v případě deseti kol to budou tři nápravy, u dvanácti kol čtyři nápravy a tak dále. Uspořádání náprav závisí především na typu nákladu, který vozidlo může převážet.

Ohodnoťte článek


banner pro vstup do katalogu MJauto
Sdílejte: