Umíte zacházet s klimatizací? Dáme vám pár tipů, jak na to

end-logo
Klimatizace automobilu

Sdílejte:

Mnoho lidí má problémy s klimatizací. Těmi problémy teď myslíme ty zdravotní. Je potřeba se proto naučit klimatizaci správně ovládat. Většina z vás si jistě řekne, že na tom přece nic není. To je samozřejmě pravda, ale tady nejde o mechaniku, ale o to, abychom si správně uvědomili všechny souvislosti a používali klimatizaci tak, abychom se nenachladili nebo v horším případě neskončili s angínou.

Optimální teplotní rozdíly

V horkém létě chládek vždycky přijde vhod. Je však také pravdou, že to mnohdy s klimatizací v autě přeháníme. Je to z toho důvodu, že pocitová teplota ve sluncem vyhřáté karoserii vozu je zkrátka vyšší. Když k tomu na nás ještě doslova pere slunce přes čelní sklo, tak to svádí nastavit klimatizaci klině na 18 stupňů. Pokud je však venku 35, tak si zaděláváme na slušný problém. Ideální rozdíl teplot by měl být okolo 5 stupňů.

Individuální úprava teplot

Je jasné, že se to dobře řekne a špatně realizuje. Pokud ale jedete delší trasu, lze s tím pracovat. Jednoduše můžete teplotu v průběhu jízdy postupně snížit a před cílem ji zase zvýšit, abyste nedostali po vystoupení z vozu takovou ránu. Ono je ostatně také vhodné klimatizaci před dojezdem vypnout, a to z toho důvodu, že se:

  • Vysuší proudícím vzduchem
  • Šetříme ventilační okruh

Nestojí nás to žádnou velkou námahu navíc a tímto krokem snadno zajistíme lepší kondici klimatizace. Protože pokud klimatizaci necháme vlhkou, je to vhodné prostředí k množení bakterií. Některá auta umí ale spustit vysoušení klimatizace také po vypnutí motoru, zde tak není na údržbu potřeba extra myslet.

Pravidelný servis a poruchy

Právě z důvodu bakteriálních je vhodné nechat klimatizaci čas od času vyčistit. Alergologové by vás do servisu poslali asi minimálně jednou ročně, ale samozřejmě vždy je to individuální a záleží na používání klimatizace a četnosti jízd celkově. Vyčištění klimatizace v servisu ale není nákladná položka, takž na druhou stranu, proč to neudělat. Pokud budete klimatizaci čistit pravidelně, odmění se vám bezproblémovou funkčností a nebude zapáchat. Existují dva obvyklé způsoby čištění:

  • Chemická suspenze
  • Čištění ozonem

V prvním případě jde o tlakové omývání výparníku klimatizace speciální sondou, díky čemuž dojde nejen k odstranění zápachu, který může vznikat kvůli bakteriím, ale také k mechanickému odstranění nečistot, které se za dobu provozu na výparníku nasbíraly. Druhá varianta, tedy čištění ozonem, je jednodušší, likviduje bakterie, ale nečistí mechanicky.

Nejhorší situace nastává, pokud klimatizace přestane chladit. Potom je třeba servis navštívit každopádně. V lepším případě bude potřeba jen vyměnit, resp. doplnit, chladící médium. Můžete to vzít ale jako příležitost k zevrubnější generálce. Dobré servisy totiž umějí pomocí speciálního zařízení kapalinu nejen doplnit, či kompletně odsát a vyměnit, ale také zkontrolovat na možné úniky.

V souvislosti se systémem ventilace ve vozidle nezapomínejte také na výměnu kabinového filtru. Sbírají se do něj totiž nejrůznější alergeny, které systém nasává z venkovního prostředí. Někdy se nazývá tento filtr také jako pylový či prachový. Doporučená je výměna po 30 – 60 tisících kilometrech nebo pak v rozmezí dvou let.

manuální klimatizace

manuální klimatizace

Manuál vs. automatika

V základu můžeme klimatizaci rozdělit na manuální a automatickou. U té manuální je potřeba obvykle více průběžných zásahů podle teploty okolí. U automatické se ale nemusíte o nic starat, protože má čidla, díky kterým zjistí přesně, jak v autě máte teplo, případně i v kterých částech prostoru kabiny je jaká teplota. Lze také nastavovat teplotu individuálně pro jednotlivé zóny ve voze (tzv. zónová klimatizace).


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: