Úskalí dvouhmotového setrvačníku. Jak na jeho dlouhou životnost?

end-logo
dvouhmotý setrvačník převod

Sdílejte:

Nejprve si řekněme, proč vlastně dvouhmotový setrvačník vzniknul a jaká je jeho funkce. V automobilech byla vždy konstrukční snaha odlehčit klikový mechanismus a setrvačník. To má totiž řadu výhod, jako je agilnější chování lehčí klikové hřídele a úspora materiálu. Motor jde zkrátka dobře do otáček, a naopak a výrobce ušetří.

Tlumení přenosu torzního kmitání klikové hřídele na převodovku

Lehčí komponenty však nepohlcují tak dobře vibrace převodového ústrojí, proto konstruktéři přišli s dvouhmotovým setrvačníkem. Jeho princip je stejný, jako u jednohmotového setrvačníku starých motorů, ale rozdíl spočívá v tom, že je rozdělen na dvě části, které spojuje systém pružinových tlumičů. Díky tomu tlumí přenos torzního kmitání klikové hřídele na hnací hřídel převodovky. Dosahuje toho právě jejich pružným spojením, kdy se mohou obě komponenty proti sobě vzájemně částečně pootočit. Snižuje tak:

  • Hlučnost
  • Vibrace

Projev celého hnacího ústrojí je tak výrazně příjemnější. To má pozitivní vliv zejména v nízkých otáčkách, třeba na volnoběh, kdy hlavně mohou být vibrace od motoru nejpatrnější.

konstrukce dvouhmotého setrvačníku

konstrukce dvouhmotého setrvačníku

Nejen nižší hlučnost a vibrace, ale také úspora paliva

Pokud hovoříme o volnoběhu, což je rozsah opravdu nízkých otáček, tak lze také zmínit, že dvouhmotový setrvačník aktivně umožňuje pracovat motoru v nižších otáčkách při běžné zátěži se zařazeným převodovým stupněm. Umožňuje to naladit řídící jednotku motoru asi až o 500 otáček níže, proto lze dosáhnout úspory na palivu až okolo 1 litru na 100 kilometrů. Že je dnes spotřeba výrobci velice sledovaný parametr pak asi není potřeba dodávat.

Životnost dvouhmotového setrvačníku

Jedná se o relativně drahou součástku, jejíž výměna není také nejsnadnější. V neposlední řadě při poruše setrvačníku a poškození některých pružinových spojení může dojít také k poškození motoru. Obecně by měla ale tato důležitá komponenta vydržet životnost vozidla. Pokud jsou však najety stovky tisíc kilometrů a s vozidlem se plánuje další stovky tisíc najezdit, tak počítejte spíše s výměnou jednou za životnost vozu.

Abychom nemuseli přistoupit k nákladné výměně, je dobré se k automobilu pole toho chovat. Jelikož jde o komponentu, která je součástí hnacího ústrojí, tak na jeho životnost mají největší vliv:

  • Špatné starty
  • Špatné rozjezdy
  • Špatné řazení

Jak prodloužit životnost? Naučte se jezdit!

Zásadně je tak životnost ovlivněna „kvalitou“ řidiče. Například startovat je dobré s vyšlápnutou spojkou, kdy dojde k rozpojení klikové hřídele a převodovky a na setrvačník nejsou přenášeny žádné vibrace, které by musel absorbovat.

Dalším faktorem jsou špatně rozjezdy i řazení. Mnoho řidičů se neumí správně plynule rozjet a motor dostává pravidelně „kopance“. To se samozřejmě přenáší i právě na setrvačník mezi klikovou hřídelí a převodovkou. Stejně tak se běžně stává, že řidiči řadí vyšší rychlostní stupně v příliš nízkých otáčkách, což je další faktor, který dvouhmotovému setrvačníku nesvědčí. Někdo si může myslet, že nízké otáčky jsou lépe, že motor přece šetří, ale příliš nízké otáčky dobré určitě nejsou. Nízké otáčky znamenají pro dvouhmotový setrvačník vyšší vibrace, a tím také vyšší namáhání, a to zejména pokud se řidič pokouší z nízkých otáček ještě akcelerovat.

Pro „dvouhmotu“ není ani nijak dobré brždění se zařazenou rychlostí. Kdo už absolvoval autoškolu v dnešním moderním autě, tak tzv. brždění motorem byla pro mnohé instruktory modla. Sice to může u moderních aut ušetřit trochu paliva, ale faktem je, že to přináší vyšší námahu na celé hnací ústrojí motoru, a to včetně rozvodů a právě setrvačníku. Nejhorší je pak situace, když řidič při brždění motorem včas nevyřadí. Moderní auto totiž jen tak nechcípne, ale plynule reaguje na zatížení. Tím sice pomáhá ne-řidiči, ale zároveň dochází ke zbytečnému namáhání, a tím nadměrnému opotřebování mechanických dílů.

 


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: