Virtuální realita za volantem? Automobilka Volvo testuje nové a netradiční brýle.

end-logo
Volvo Varjo

Sdílejte:

Virtuální realita vládne světu. Už jste ji někdy vyzkoušeli? Pokud jste fanouškem počítačových her, pak určitě ano. Stejně tak si ji můžete vyzkoušet ve speciálních herních zónách. Zde Vám nasadí brýle a už si jen užíváte hru ve virtuální realitě. Zážitek je to nepopsatelný a mnohdy i velmi vzrušující až nebezpečný. Co ale kdybyste měli ve virtuální realitě řídit Vaše skutečné auto, které stojí na dvoře? Troufli byste si na to? Společnost Volvo přichází s nápadem, který to umožní. Je to ale bezpečné? Mrkněme se na to.

Volvo a (ne)bezpečný nápad

Automobilka Volvo je po světě známá jako jedna z nejlepších a nejúspěšnějších automobilek, co se týče bezpečnosti aut. Aspoň u nás je Volvo považováno za téměř jistou záruku bezpečnosti. To, co v současné době Volvo zkouší, se ani trochu bezpečnosti nepřibližuje. Nápad, který Volvo zkouší, vypadá dost šíleně a až neuvěřitelně.

Spolupráce s Varjo

Na vývoji nápadu spolupracuje s firmou Varjo v rámci jejich virtuálních brýlí XR-1. Tyto brýle jsou považovány v současné době za nejdokonalejší rozšíření virtuální reality na světě. Obsahují velmi citlivý systém, díky němuž lze:

  • skenovat oči

  • a pohyby hlavy

Tímto způsobem jsou schopné propojit co nejrychleji a nejpřirozeněji virtuální realitu s tou skutečnou.

Cíl této hračky

Cílem této virtuální reality není rozhodně něco přikrášlovat nebo měnit pravidla řízení automobilů. Jedná se přeci o Volvo, a to si v první řadě klade za úkol hlavně vysokou bezpečnost, takže hazardování se zdravím v tomto případě opravdu nehrozí. K čemu tedy tyto brýle s virtuální realitou za volantem budou? Jde především o zkrácení a zrychlení vývoje bezpečnostních prvků u automobilů.

Cesta z papíru na oči

Na začátku je vždy nějaký nápad a teprve potom zkoušení, testování a případná aplikace do běžného provozu. V tomto případě přišli s nápadem vývojáři a inženýři s Volvo společně s lidmi s Varjo. Nápad bylo prvně potřeba pořádně připravit, zdokumentovat a sestavit. Následně si ho přebírá automobilka, v našem případě Volvo, a vytváří první prototyp.

Prototyp slouží k testování a zkoušení. Uspěje-li prototyp při testech, je možné ho postupně začít aplikovat do běžného provozu. To je ale samozřejmě vždy trochu velký risk, nicméně je to třeba, neboť za tím účelem byl nápad stvořen.

Vývoj a testování

Co se týče samotného testování, tak to je nesmírně důležité. Mělo by být prováděno na všech možných úrovních, aby se zabránilo případným nedostatkům a chybám, které by v reálném provozu mohly mít nedozírné následky.

Na výzkum našich virtuálních brýlí pro řízení za volantem je brán mnohem velký zřetel. Všechny podněty, které řidič normálně sleduje, by měl být schopen vidět i v těchto brýlích. Především by na ně měl být schopen reagovat. To znamená, že má-li brýle na očích, musí s nimi umět správně pracovat a vyhodnocovat konkrétní situace jako bez brýlí. Jde například o:

  • o sledování mrtvého úhlu

  • adaptivní tempomat

Co by se stalo, kdyby se z výzkumné fáze skočilo ihned do testovací fáze? Znamená to, že by se přeskočilo nejrůznější zkoumání atd. a brýle by hned dostal řidič, který by mohl přímo v akci zkoušet funkce brýlí. Vývoj by se zkrátil a rovnou by se mohli vylučovat omyly. Díky tomuto způsobu lze všechno rovnou vyzkoušet v praxi. Je to ale opravdu to pravé z hlediska bezpečnosti?

Řízení poslepu

Zkuste si představit, že ráno vstanete a začnete se připravovat do práce. Vyčistíte si brýle, abyste lépe viděli na cestu, jenže se nebude jednat o klasické dioptrické brýle, nýbrž půjde o brýle na virtuální realitu, které Vám pomohou řídit Váš vůz. Stačí jen nasadit, připoutat se, zapnout motor a vzhůru na cestu.

Jediným rozdílem je to, že prostor před vámi, resp. cesta nebude skutečný. Bude to obraz skutečnosti, který Vám budou nové brýle přenášet. Pojedete tedy poslepu, a přitom se budete spoléhat na elektroniku. Znovu nastává otázka, zda byste si na to troufli?

 


banner pro vstup do katalogu MJauto
Ohodnoťte článek

Sdílejte: