JSTE ZDE: DOMŮ > Instalace brzdových kotoučů
Instalace brzdových kotoučů

Montážní postup – brzdové kotouče
Brzdové kotouče nelze jen tak namontovat na auto. Pokud to uděláte, budete je muset brzy kupovat znovu. Kotouče se mění pouze s novými destičkami. Staré destičky nejsou sjeté rovnoměrně a zničily by kotouč.
- Nové destičky
- očištění náboje, kontrola vůle ložiska, kontrola třmenů
- dosažení maximální házivosti
Očištění náboje kola
Aby byla šance dosáhnout později požadované maximální házivosti kotouče, je nutné nejdříve upravit dosedací plochu na náboji.
Dosedací plocha je po sejmutí starého kotouče špinavá, rezavá a nerovná. U nábojů se závity je čištění jednoduché, pokud má náboj štefty, je to horší, a je důležité odstranit korozi i v blízkém okolí šteftů.
Kontrola vůle náboje, nebo ložiska
Náboj, nebo ložisko nesmí mít zvýšenou vůli. Došlo by vyosení kotouče. V případě zvýšené vůle je nutné vyměnit ložisko.
Kontrola brzdových třmenů
Brzdové třmeny musí chodit volně. Musí mít v pořádku prachovky, pístky, těsnění pístku. Pokud třmen nechodí volně, dojde ke zničení kotouče při provozu.
https://www.mjauto.cz/kontrola-brzdovych-trmenu
Usazení nového kotouče
Nový kotouč usaďte na očištěný náboj. Přitáhněte šrouby, použijte nějaké podložky pod kolové šrouby, pokud nemáte pomocné. Nikdy nepoužívejte utahovačku. Vždy použijte momentový klíč. Kolové šrouby se utahují do kříže, vždy šroub naproti.
Po dotažení změřte házivost kotouče. Jestliže nemáte úchylkoměr s magnetickým držákem, běžte si jej koupit, je levnější než kotouče. Házivost soustavy se musí vejít do 0,05mm (do pěti setin). Pokud je házivost vyšší, přesaďte kotouč na náboji (pootočte o jednu díru), překontrolujte házivost v náboji atd.. GM prodává speciální tenké vložky mezi náboj a kotouč. Jejich pootočením lze eliminovat házivost náboje. Nový kotouč sám háže kolem 0,02, takže když má po instalaci 0,08, tak tam špatně sedí a brzy se nerovnoměrně opotřebuje.
Měření házivosti při instalaci je nezbytné. Po špatné instalaci dojde ke zničení kotouče, uvolnění uložení brzdového třmene, zvětšení vůle náboje kola, poškození ložiska kola.
Maximální házivost
Součet házivosti náboje a kotouče, nesmí přesáhnout specifikaci výrobce automobilu. Maximální hodnoty jsou různé, ale obvykle je to kolem deseti setin milimetru.
Ford má někde velmi malou toleranci 0,01mm, ale ostatní (Brembo, ATE, GM, atd..) udávají toleranci 0,10mm (jedna desetina milimetru) Takže do pěti setin by to mělo stačit. Jeté kotouče, které jsou v pořádku většinou hází kolem 0,03mm. Zkroucené kotouče přes 0,20mm a jejich házivost je už velmi dobře vidět bez
Pokud kotouče neházejí více než 0,20mm, tak nejsou zkroucené, ale nerovnoměrně opotřebené
Pokud je naměřená házivost větší než max. povolená, musíte znovu zkontrolovat náboj, nebo zkusit přesadit kotouč. GM v USA prodává podložky, které se nasadí přes šrouby a otáčením podložky lze vyrovnat házivost náboje.
Větší než maximální povolená házivost
Pokud je přesažení maximální házivosti ignorováno, bude během provozu laterální házivost narůstat a dojde ke zničení kotoučů.
Zajíždění kotouče a destiček
Jestliže je všechno v pořádku, utáhněte kola. Nepoužívejte utahovačku a šrouby utahujte do kříže. Prvních pár kilometrů se brzdy zajíždí, závisí na tom jejich budoucí účinnost a stav.
