JSTE ZDE: DOMŮ > různé články > Jak funguje EGR ventil
Jak funguje EGR ventil

EGR ventil slouží k recirkulování výfukových plynů. To znamená, že směruje část výfukových plynů zpět do sání motoru a míchá je se směsí paliva a vzduchu.
Jak dochází ke snižování emisí NOx ?
Nežádoucí, pro zdraví nebezpečné oxidy dusíku vznikají ve větší míře až při určité špičkové teplotě během spalovacího procesu ve válci. Při zkoumání procesu spalování směsi bylo zjištěno, že k ochlazení průběhu a tím k významné redukci vzniklého objemu NOx stačí malé množství výfukových plynů (plynů, které již nepodporují hoření) přimíchaných do sání.
V praxi se k dosažení tohoto snížení emisí NOx používá 6 až 10 procent objemu výfukových plynů. Toto množství stačí k omezení průběhu spalování tak, že celý proces udrží pod teplotou 1500 ºC. Ochlazení spalovacího procesu výrazně omezuje reakci mezi atomy dusíku a kyslíku.
Jak EGR tedy funguje ?
K recirkulaci je použit malý únik výfukových plynů do sání motoru. V sání motoru je vysoký podtlak, který výfukové plyny ochotně nasává, takže není zapotřebí žádného přídavného pohonu.
Tento únik, objem recirkulovaných plynů, musí být velmi přesně ovládán pomocí přesného EGR ventilu. Pokud objem recirkulovaných plynů není v každém okamžiku ideální, způsobuje velké ztráty na výkonu motoru. Efekt je potom podobný, jako u prasklého sacího potrubí.
Starší typy EGR ventilů byly pneumatické. Otevření ventilu bylo ovládáno membránou, na kterou byl přiveden podtlak ze sacího potrubí.
Dopad EGR na výkon motoru
Pokud EGR funguje správně, neměla by recirkulace mít nějaký pozorovatelný negativní dopad na chod a výkon motoru. Pokud ale systém nefunguje přesně způsobuje EGR mnoho různorodých problémů. Při špatném chodu EGR ventilu dochází k detonačnímu hoření ve válcích, zhoršení chodu volnoběžných otáček, zvýšení emisí NOx a zvýšení emisí uhlovodíků. Příliš velké množství sazí z výfukových plynů také nadměrně, velice rychle poškozuje stěny válců a pístní kroužky, čímž snižuje životnost a výkon motoru a zvyšuje spotřebu oleje.
Závady EGR ventilu
Elektronické závady na EGR ventilu odečtete na diagnostice, pokud je vozidlo vybavené OBD II diagnostikou.
Klepání motoru
Zakarbonovaný EGR ventil, nebo nefunkční ovládání EGR systému, případně odpojené EGR
Nerovnoměrný volnoběh a výpadky zapálení
EGR ventil dostatečně nezavírá a způsobuje tak „falešný luft“ v sání, čímž negativně ovlivňuje konzistenci volnoběžných otáček.
Špatné startování
Opět nedostatečně uzavřený EGR ventil
Výměna EGR ventilu
V případě podezření na závadu EGR ventil zkontrolujte. Pokud je zakarbonovaný, zkuste jej očistit, ale většinou budete muset koupit nový. V takovém případě vybírejte značkový díl – Pierburg, Siemens, Wahler – chod motoru je na kvalitě zpracování EGR ventilu velmi závislý a o peníze ušetřené na neznačkovém zboží rychle přijdete při dalším provozu automobilu.
