JSTE ZDE: DOMŮ > různé články > Milovníci Formule 1 mohou jásat. Slavný konstruktér pracuje na výrobě nového sporťáku.
Milovníci Formule 1 mohou jásat. Slavný konstruktér pracuje na výrobě nového sporťáku.

Kdo by neznal závody Formule 1. Nejlepší piloti, nablýskaná auta, rychlá kola a krásné ženy. Téměř každá řidič by si v životě rád vyzkoušel, jaké to je sedět za volantem těchto úžasně rychlých strojů. Dupnout na pedál, zmáčknout tlačítko a vyrazit neskutečnou rychlostí po dráze. Něco podobného se už brzy může stát pro normální smrtelníky skutečností. Legendární automobilový konstruktér pracuje na novém dvanáctiválcovém projektu, který mezi ostatními nebude mít konkurenci. Pojďme si to trochu přiblížit.
Legenda mezi konstruktéry
Motory s extrémně vysokými otáčkami a rychlá kola neodmyslitelně patří k Formuli 1. Přesně to ví i Gordon Murray, legenda mezi žijícími konstruktéry rychlých vozů. Je považován za otce vozu, který po dlouhá léta byl nejrychlejším silničním vozidlem na světě. Ano, řeč je o McLarenu F1, supersportu, který tento titul držel.
Nový projekt
V současné době pracuje tento legendární konstruktér na novém projektu. Jedná se o nový vůz, supersport T50, který nebude mít díky svým extrémně vysokým otáčkám a designu, konkurenci. Zkuste si představit, jak by asi vypadala formule 1, kdyby měla kapotu a centrálně umístěné sedadlo řidiče. Přesně takto bude zhruba vypadat nový vůz, na kterém se pracuje v Murrayho vlastní firmě, Gordon Murray Automotive (GMA). Přibližně podobný nápad měl už konstruktér u legendárního McLarenu F1.
Spojení s F1
O novém vozidle už vzniklo mnoho tiskových zpráv. Jedna z nich uvádí, že se bude jednat o opravdu výjimečný vůz. Hlavními přednostmi budou úpravy oblasti karoserie a jejího tvaru. Především půjde o úpravy aerodynamického tvaru a aerodynamiky celkově. Potvrzuje to i fakt, že se GMA spojila se závodní stájí F1 za účelem využití jejich zkušeností z oblasti aerodynamiky. Aerodynamika bude v tomto případě důležitá jak po stránce statické, tak i dynamické. Tímto způsobem hodlá společnost docílit výroby takového automobilu, který se se svou aerodynamikou stane nejlepším na světě.
Dvanáctiválec
To, že svým tvarem půjde o naprosto jedinečný sportovní vůz, je celkem jasné. Aerodynamický tvar nebude jedinou předností před ostatními rychlými vozy. Nespornou výhodou a předností bude také již zmiňovaný vidlicový dvanáctiválcový motor:
-
o objemu 3,9 litru
-
o výkonu 485 kW (650 koní) při 12500 otáček/min
-
a o točivém momentu 450 N.m
Jedinečný motor bude dodán firmou Cosworth, která se může pyšnit velmi vysokou odborností v této technické oblasti. Motor bude umístěn a ukryt v automobilu před zadní nápravou.
Hmotnost sporťáku
Hmotnost automobilu by se měla pohybovat okolo pouhých 980 kg a jeho hmotnostní poměr, 663 koní na 1 tunu váhy, bude přímo geniální. K váze je samozřejmě potřeba připočítat ještě další, a velmi důležité komponenty jako:
-
šestistupňovou manuální převodovku Xtrac
-
super lehké a zároveň velmi výkonné brzdy s karbon-keramickými kotouči a hliníkovými třmeny
Lukrativní ve všech coulech
Půjde o sportovní automobil, který svými vlastnostmi bude moci vysoce konkurovat závodním strojům F1 a bude dostupný veřejnosti. Co se týče výroby, tak je v současné době naplánována s omezením na 100 kusů. Půjde tedy jen o lukrativní zboží pro velmi lukrativní zákazníky.
Potvrzuje to také cena, která se vyšplhá do závratných výšin. Cena je stanovena na 2 miliony liber, což je v současné době asi 58 milionů korun. Takže ve finále si ho budou moci dovolit jen tzv. vyvolení s pohádkovými příjmy. Nicméně cena přesně odpovídá výkonům automobilu, které by měli převyšovat všechny současné sportovní vozy. K prodeji by měl být sporťák připraven v roce 2022.
Těšíte se na nový sporťák a rádi byste si ho pořídili? V tom případě doporučujeme začít šetřit.
