JSTE ZDE: DOMŮ > Animace – Čtyřtaktní OTTŮV motor
Animace – Čtyřtaktní OTTŮV motor

|
|
Čtyřtaktní motor poprvé demonstroval Nikolaus Otto v roce 1876. Dnes je to nejvíce používaný typ motoru v osobních i nákladních automobilech. |
|
![]() |
|
Čtyřtaktní se nazývá proto, že jeho činnost probíhá ve čtyřech fázích - sání – komprese – expanze po zážehu – a výfuková fáze. Každá fáze ve válci je provázena jedním plným pohybem pístu, takže k dokončení cyklu potřebuje dvě plné otáčky klikového hřídele. |
|
Sání. Během sací fáze se píst pohybuje dolů a nasává směs vzduchu a paliva. Na obrázku je ilustrován příklad motoru, kde je otevření sacího ventilu vyvoláno podtlakem vzniklým při pohybu pístu. Takové typy motorů dříve existovaly, dnes se již používá k ovládání sacího ventilu vačka. |
![]() |
Komprese. Jakmile se píst začne pohybovat směrem nahoru, zavře se sací ventil ( buď vačkou, nebo dříve tlakem) a směs ve válci se začne stlačovat. |
![]() |
Expanzní fáze. V nejvyšším bodě pohybu pístu dojde k zapálení směsi ( zapalovací svíčkou u benzínových motorů, nebo vznícením stlačené směsi u dieselových motorů) a dojde k prudkému nárůstu tlaku ve válci. Píst je zatlačen dolů… |
![]() |
Ve spodním bodě pohybu pístu při expanzi se otevírá výfukový ventil, setrvačnost klikového hřídele tlačí píst nahoru a přes otevřený výfuk se válec vyprazdňuje. |
![]() |
Větší čtyřtaktní motory jsou samozřejmě sestaveny z více válců ( 4,6,8 atd..) Mají různé uspořádání ovládání ventilů. Různé typy zapalování, rozdělování paliva… jsou přeplňované turbodmychadlem atd…. Princip činnosti motoru, ale zůstává stále stejný. |
|
Copyright |
