JSTE ZDE: DOMŮ > Dvoutaktní motor
Dvoutaktní motor

|
|
![]() |
|
Dvoudobý motor využívá nejen prostor válce, ale také prostor klikové skříně, k dokončení Ottova cyklu během pouhých dvou zdvihů pístu |
|
Sání. Směs paliva a vzduchu je nejprve nasáta do prostoru klikové skříně, tedy pod píst, vlivem podtlaku, který vzniká při pohybu pístu nahoru. |
![]() |
Během pohybu dolů je zavřen sací ventil a nasátá směs je stlačena v prostoru klikové skříně – pod pístem stále.. |
![]() |
Výfuk. Píst při pohybu dolů odkrývá výfukový otvor a z prostoru válce nad pístem odtékají spálené plyny. Ty jsou z prostoru válce vytlačovány novou směsí, která je přepouštěna kolem pístu ( na obrázku vlevo) z prostoru klikového hřídele do prostoru válce. Při tomto procesu dochází samozřejmě k částečnému smíchání obou směsí a tím je část nové směsi naneštěstí vyfukována také. |
![]() |
Komprese Píst je tlačen setrvačníkem nahoru a stlačuje připravenou směs. Pod pístem už je nasávána nová…. |
![]() |
Expanze Na vrcholu zdvihu pístu dochází k zapálení stlačené směsi zapalovací svíčkou. Hoření plynů vyvolává tlak a píst je zatlačen směrem dolů… |
![]() |
Protože dvoudobý motor zapaluje při každém otočení klikového hřídele, je přirozeně silnější než čtyřdobý motor stejné velikosti. Ve spojení s jednoduchou konstrukcí se z něj stal oblíbený pohon různých motorových pil, malých motorů člunů, mopedů, elektrocentrál, atd.. Samozřejmě je málo efektivní v důsledku špatného hospodaření s palivem, které je částečně vypouštěno výfukovým otvorem. |
|
Copyright |
