JSTE ZDE: DOMŮ > Testování lambda sondy
Testování lambda sondy

Stav lambda sondy určuje složení směsi, spalování a emise. Lambda sonda by měla být kontrolována každých 30 tisíc kilometrů.
Lambda sonda slouží k monitorování složení výfukových plynů. Při spalování pohonných hmot vzniká oxid uhelnatý. Řídící jednotka motoru vyhodnocuje podle signálu z lambda sondy složení směsi. Pokud je vstřikovaná směs příliš bohatá, spálí se při jejím hoření všechen dostupný kyslík. Pokud je naopak chudá, nedojde při jejím hoření ke spotřebování všech atomů kyslíku.
Zbytek kyslíku procházející ve spalinách kolem lambda sondy tedy signalizuje složení směsi na vstupu do válců.
Bohatá směs => vysoký obsah CO, nízký obsah O2
Chudá směs => nízký obsah COm, vysoký obsah O2
Napětí lambda sondy
Úzkopásmová lambda sonda
obsah kyslíku ve spalinách | napětí na lambda sondě | poměr vzduchu a paliva |
nízký | vysoké, větší než 0,45 V | bohatá směs |
vysoký | nízké, menší než 0,45 V | chudá směs |
Širokopásmová lambda sonda
obsah kyslíku ve spalinách | napětí na lambda sondě | poměr vzduchu a paliva |
nízký | menší než 3,3 V | bohatá směs |
vysoký | větší než 3,3 V | chudá směs |
Teplota lambda sondy
Když je lambda sonda studená, chová se pouze jako elektrický odpor. S rostoucí teplotou začne generovat napětí.
Je proto důležité udržet lambda sondu v provozní teplotě.
Zirkoniová lambda sonda vytváří napětí závislé na rozdílu obsahu kyslíku obsaženém ve spalinách proti obsahu kyslíku v okolním prostředí. Čím větší tento rozdíl je, tím větší napětí vzniká. U Zirkoniových sond je maximální hodnota napětí přibližně jeden volt. Titanové sondy generují napětí až do pěti voltů.
Měření napětí

multimetr
Měřením napětí na signálním drátu tedy můžeme zkontrolovat funkci lambda sondy. Dráty rozpoznáte podle průvodce zde: https://www.mjauto.cz/lambda-sonda-zapojeni. Napětí naměřené na sondě by mělo oscilovat v rozmezí 0.2 – 0,8 V. Pokud je napětí zaseklé kolem jednoho voltu, je směs neustále příliš bohatá. Regulační funkce někde selhává. Pokud je napětí naopak stále nízké, je možná už vadná lambda sonda a nebo dochází k přisávání falešného vzduch ještě před lambdou (díra v potrubí)
Titanové sondy fungují na odlišném principu a mají jiný charakter výstupu. Titanové lambda sondy fungují spíše jako čidlo teploty v chladiči například. V závislosti na složení výfukových plynů se mění elektrický odpor sondy. Změna elektrického odporu není plynulá. Odpor spíše skáče z 1000 Ω (bohatá směs) na 20 KΩ (chudá směs).
Měření mimo automobil
Příprava
Lambda sondu upněte třeba do svěráku. Zapojte vyhřívání (pokud má), na polaritě zapojení vyhřívání nezáleží.
K signálnímu kabelu a uzemnění (pokud uzemnění není, uzemněte kostru sondy) připojte voltmetr a nastavte automatický rozsah, nebo citlivost v milivoltech.
Po zapojení vyhřívání sondy začne růst teplota senzoru, na voltmetru budete pozorovat nárůst napětí v řádech milivoltů (např 0,005V až 0,030V).
Test
Pro otestování činnosti sondy použijte nějaký plamen, stačí zapalovač. Plamen vyčerpá všechen kyslík v okolí senzoru a napětí na voltmetru rychle naroste k jednomu voltu (0,850 V – 0,950 V).
Po oddálení plamene se k senzoru okamžitě dostane další kyslík a napětí na voltmetru velmi rychle klesne zpět k nule…
Typy signálů
Typy signálů při měření na osciloskopu
